ANMELDELSE: BENTE SCAVENIUS & BO TAO MICHAëLIS: BYBILLEDER

0
360

I november måned udkom ‘Bybilleder – Kunstnernes og forfatternes København’ af Bente Scavenius og Bo Tao Michaëlis. Et interessant, smukt og anderledes blik på byens historie.

bybillede-2

København har gennem århundrede inspireret både billedkunstnere og forfattere. Nu har kunsthistorikeren Bente Scavenius og litteraturkritikeren Bo Tao Michaëlis udvalgt 75 af de bedste billeder og 75 af de bedste tekster med København som fælles tema – og sat dem sammen, så de supplerer og befrugter hinanden. Bybilleder præsenterer ikke blot kunstnernes og forfatternes skildringer af byen – Bente Scavenius og Bo Tao Michaëlis analyserer desuden værkerne ind i en større sammenhæng. På den måde fortæller de en ny historie om København – en bevidsthedhistorie, der viser forskellige tiders syn på byen og menneskene i den.

tal-r

Mærk byen

Det er ikke hver dag, vi lægger mærke til byen. Altså sådan rigtigt. Hvor tit har vi ikke suset igennem byens gader, stresset over de mange biler og cyklister, og med bankende hjerte og halspulsåren truende, ja nærmest vred, og pumpende. Kun med ét formål, nemlig at komme gennem byen hurtigst muligt. Tænk, hvis man bare kunne beame sig fra A til B!

Det er præcis denne storbystress, som ligger til grund for nærværende blog. Eller – retter, håbet om at komme den til livs, i hvert fald for os selv. At tvinge os selv til at kigge op, lægge mærke til bygninger, træer, veje, mennesker, små detaljer på vores vej, som kan give smil og eftertænksomhed, hvis vi opdager dem. Detaljerne. Historierne.

København er fyldt med historie og hitorier

Jeg mødtes for nogle år siden med en kunstnergruppe og filminstruktører fra Azerbaijan, som alle var dybt fascinerede af at gå rundt i Københavns gader. De kendte mange af vores store forfattere og havde undersøgt, hvor de havde boet henne, hvor de gik ture, og hvilke værtshuse de havde besøgt. De sugede alt til sig med stor begejstring og vidste mere om Københavns historie, især litteraturhistorie, end jeg gjorde. Jeg blev så stolt. Og så lidt flov, for det var lidt ligesom at have slugt et fantastisk måltid mad med bind for øjenene og fingrene for næseborerne. Jeg satte jo ikke på samme måde pris på historierne og historien om København som dem.

‘Bybilleder’ giver mig netop det – historier. Hvor skønt er det ikke at se københavnermaleren Paul Fischers maleri, Udsigt fra kunstnerens altan, som viser Sortedams Dosseringen anno 1887 – og så læse et uddrag af Sophus Michaëlis’ novelle, Nelly. Ja, man glemmer hurtigt tiden. Og så kan man springe videre til et fotografi af en graffitimalet togdør fra 1995 tilsat Carsten Jensens tekst, Underskriften på væggen, fra 1985.

huskmitnavn

En bog sprængfyldt med oplevelser

Alle de store, betydningsfulde forfatter er der; Oehlenschläger, Blicher, Kirkegaard, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Tom Kristensen, Poul Henningsen, Hans Scherfig, Tove Ditlevsen, Karen Blixen, Klaus Rifbjerg, Inger Christensen, Dan Turéll, SUT, Kirsten Thorup, Michael Strunge, Naja Marie Aidt, F.P. Jac, Helle Helle, Christel Wiinblad osv. osv… Og de største malere er der naturligvis også; Hammershøi, P. S. Krøyer, Paul Gauguin, Asger Jorn, HuskMitNavn, Tal R, Julie Nord osv. osv. Dette er simpelthen en skattekiste, som gemmer på så mange gyldne øjeblikke.

Bliver du i julen træt af familien, Netflix eller julefilm i flimmeren, så snup et øjeblik for dig selv sammen med denne bog, i en lænestol i hjørnet, hvor du kan begrave dig i de smukke billeder og den ligeså smukke litteratur. Jeg har prøvet den seance af, og det er nærmest ligesom meditation – et roligt øjeblik, som giver så meget igen af dybe tanker, gode ideer, overskud, smil og varme. Nyd det!

/Louise

portraet

Om forfatterne:
Bente Scavenius (f. 1944) er mag.art. i kunsthistorie og forfatter til en lang række bøger om billedkunst og havearkitektur samt fast deltager i Kunstquiz på DR K. Bo Tao Michaëlis (f. 1948) er cand.mag. i dansk oldtidskunstskab og mag.art. i litteraturvidenskab. Han har siden 1990 været litteratur- og kulturkritiker ved dagbladet i Politiken.

PS: Mit absolut yndlingssoundtrack til en gåtur gennem byen, er Tina Dickows meget fine og skrøbelige nummer, Room With A View, som hun her fremfører på Island. Nogle gange handler det om at trække vejret dybt, sætte farten ned og nyde al den skønhed, om den kommer i faldefærdige skrud eller nymoderne design, som byen består af. Bare læg mærke til byen og se dens identitet.

God fornøjelse.