lørdag, april 20, 2024
Home Blog Page 141

CPH:DOX – Debatskabende film

Jeg har fået lov til at se nogle af de interessante film, som kan opleves under dette års CPH:DOX. Rigtig mange af årets dokumentarfilm sætter både tanker, følelser og diskussioner i gang, og jeg har valgt tre af dem – plus et tema, som især har markeret sig hos mig.

rape

1. Rape – Yoko One & John Lennon, 1969

Rape er en film med et helt simpelt plot: en mand med et kamera stalker en tilfældig kvinde i Londons gader og hjem til hendes lejlighed – en cinema verité-film, hvor fortælleren bag kameraet er anonym, men hvor vi blot observerer denne kvindes reaktion på kameraets konstante tilstedeværelse. En dybt ubehagelig men stadig dragende film, som både leder tankerne hen på reality-tv men også paparazzi-pressens indtrængen på privatlivet, og hvor vi oplever kvinden gennemgå adskillige følelser, fra en smilende og usikker undren til angst, frygt og desperation. Kvinden taler tilfældigvis ikke engelsk, og noget tyder på, at hun er illegal indvandrer. Hvad stiller hun op, når dette kamera vedbliver med at forfølge hende?

mig og min far

2. Mig & min far – hvem fanden gider at klappe? – Kathrine Ravn Kruse, 2014

En film om relationer, om alkoholmisbrug, om at komme igennem livskriser og om at nærme sig hinanden. En virkelig kontrastfyldt film, som både er smuk og grim, og som er virkelig privat, åben og ærlig. Vi følger Kathrine og hendes alkoholiske far, der forsøger at komme ud af sit misbrug og nærme sig sin nu voksne datter. For mig satte filmen tanker i gang om både familierelationer og misbrug. Familie er noget de fleste af os har og kan relatere til – den slags er en svær og samtidig nærmest livsvigtig størrelse for mange af os. Misbrug af forskellig art kender mange af os (desværre) nok også til. Og jo mere vi åbner op for emnet misbrug, jo nemmere bliver det (tror jeg) for folk at komme ud af det. Intet fører til større misbrug end skam og tabu.

love hotel

3. Love Hotel – Phil Cox, Hikaru Toda, 2014

I Japan besøger over 2 mio. mennesker hver dag et såkaldt ’Love Hotel’ – et slags kærligheds- og intimitetshotel, hvor kærtegn og følelser er tilladte. Intet land er vist mere tilknappet og konservativt som Japan, når det kommer til sex og kærlighed – så meget at mange japanere simpelthen søger indenfor på specieldesignede hoteller, enten for at besøge elskere og elskerinder eller for at dyrke lidenskaben i ægteskabet. Hvorfor? Og får disse Love Hotels lov til at eksistere i et land, om stadigt bliver mere og mere konservativt? Er det ikke trist, at man skal tage på et specialdesignet hotel for at dyrke det mest naturlige og livsnødvendige – intimitet med et andet menneske? Er det ikke også lidt komisk og morsomt? Kunne det ske herhjemme? Er vi på vej den vej – med sex overalt i mediebilledet og til stadighed flere og flere ensomme mennesker, som må klare sig alene med internettets overflod? Hvad mener du?

children 404

4. We Need To Talk About Russia – tema

Her er der tale om et helt tema, for det er da noget af det mest skræmmende, jeg har oplevet i lang tid. Pludselig taler man om en potentiel kold krig, en 3. verdenskrig – et Rusland, som synes så langt fra os, at det virker umuligt at opnå nogen form for konsensus. Jeg vil gerne se ’Children 404’ om hvordan Putins lov om homoseksuel propaganda har ændret livet for tusindvis af mennesker i Rusland. Jeg vil også gerne se ’The Man Who Saved The World’ om Stanislov Petrov, der undlod at fyre atommissiler mod USA i 1983 – og dermed undlod at starte 3. verdenskrig. Jeg vil også gerne se ’I am FEMEN’, om feministgruppen Femen, der halvnøgne prøver at bekæmpe korrupte politiske systemer. Der er mange interessante film i dette tema, som lægger op til en vigtig debat – for ja, vi bliver nødt til at snakke om Rusland.

Derudover vil jeg gerne se:

Naked, dagbog fra Porn Valley – pornoindustrien og pornografiens påvirkning er altid spændende at diskutere. Især set i lyset af, at Denice Klarskov (endnu engang) har trukket sin opbakning til filmen, da hun føler sig misforstået og manipuleret.
Natural Resistence – om et af mine yndlingsemner; naturvin, biodynamik, miljø og nydelse.
Monsoon – en afsindigt smukt filmet (har set en halv time af den) film om den monsunregn, der har en enorm indflydelse på alle dele af Indien, både landbrug og byliv, fra økonomi til religion.
Africa Rising (tema) – fordi her er et kontinent, som er i vanvittig vækst, men som stadig er plaget af de værste borgerkrige, hungersnød og fattigdom. Et kontinent, som jeg gerne vil lære bedre at kende.
Rethinking Ressources (tema) – som én på Facebook skrev; vi er ved at gå amok over Ebola, mens verden er ved at gå under pga. klimaforandringer, forskyldt af os selv. Alle er enige om, at vi skal gøre noget ved klimaforandringerne. Men hvad?

naked

Årets vigtigste festival

På torsdag er det atter tid til at synke ned i biografsædet og indtage virkeligheden, når CPH:DOX åbner op for en dokumentarmaraton på hele 200 film spredt over ti dage fra den 6. til den 16. november, sammen med 800 internationale filmskabere og pressefolk. Vi har talt med programlægger Mads Mikkelsen fra den verdensberømte festival.

Er der noget, jeg har glædet mig til i år, så er det CPH:DOX – min absolutte yndlingsfestival. Lige siden jeg studerede film- og medievidenskab på Københavns Universitet og kom i praktik hos Poul Martinsen på DR har mit hjerte banket for denne genre, som kan så meget mere end blot at lære os lidt om verden omkring os. Den kan fortælle os, mere eller mindre sande, historier, æstetiske, sjove, interessante, overraskende, grænseoverskridende, rørerende – den kan skabe debat, åbne døre, arme og hjerter, og den kan samle os om emner, som ellers synes tabubelagte. Derfor glæder jeg mig hvert år til denne festival, til filmene, arrangementerne og ikke mindst koncerterne, som ikke kun er spændende musik, men også visuelle oplevelser ud over det sædvanlige.

Fordi vi elsker CPH:DOX, gør vi lidt ekstra ud af omtalen af festivalen de næste dage. I sidste uge snakkede vi med programlægger Mads Mikkelsen. Det er 7. år, at han arbejder på CPH:DOX. Her er altså tale om en mand, der hvert år ser rigtig mange dokumentarfilm. Rigtig mange. Han ved noget, tænker jeg, og ikke nok med det, så er han befriende ærlig omkring sin stolthed over festivalen, som har vokset sig større og større for hver år, ikke kun størrelsesmæssigt, men også betydningsmæssigt. I dag kan man næsten ikke anse sig selv for værende seriøs dokumentarfilminstruktør uden at besøge vores lille hovedstad under CPH:DOX – så vigtig er festivalen. Og festivalen kan endda også prale af hele 60 verdenspræmierer i år. ”Jeg er så stolt af, at festivalen har vokset sig så stor, som den har. Folk har virkelig taget den til sig, og så er vi nok også blevet bedre og bedre til at markere os,” fortæller Mads.

Et billede af virkeligheden netop nu

Lige nu sidder der 75 mennesker og knokler på at få de sidste detaljer på plads, før årets festival skydes i gang onsdag aften i Koncerthuset. Året rundt er det en mindre stab på 12 mennesker, der får hjulene til at køre rundt. Det er ikke kun opgaven at se en masse film og derefter vælge ud, hvilke der skal vises på festivalen. Det er også festivalens opgave at være opmærksomme på, hvad der sker ude i verden, så programmet bliver aktuelt. ”En filmfestival som vores er en lejlighed til at gøre status over store strømninger ude i samfundet, fordi dokumentarfilm altid på en eller anden måde forholder sig til virkeligheden,” forklarer Mads. ”Min ambition er at gøre folk klogere – eller vi vil gerne være et sted, hvor folk kan gøre sig selv klogere. Vi har utrolig mange debatarrangementer med danske og udenlandske filmskabere, forskere, politikere og kunstnere, og her kan publikum blande sig. For publikum er de vigtigste ved hele festivalen.”

Overordnede temaer under festivalen

Når CPH:DOX-holdet skal vælge film til programmet, vælger de altid film, som de tror på, men de gør også en stor indsats for at gøre festivalen åben, så publikum føler sig inviteret. Man kan altså godt gå ind og se en film om noget, man ikke ved noget om i forvejen. Og festivalen vil også meget gerne være åbne overfor andre scener som kunst, musik og politik. Blandt temaerne i årets program er eksempelvis Megatrends, som hævder at vise dig, hvordan du selv kan ændre verden. I programmet skriver de: ”Alle kan blive klogere. Men tanken med Megatrends er samtidig, at alle kan lære, hvordan man selv kan gøre en reel forskel og tage del i verden. For selvom CPH:DOX er en filmfestival, handler det ikke kun om at se på verden omkring os, men om at ændre den.(…) Vi har samarbejdet med en række foreninger, organisationer og virksomheder om at udvikle det program (…), og så har vi inviteret nogle af verdens skarpeste hjerner til København for at dele deres idéer med os.”
Derudover finder du også et tema med film, som ikke kun skildrer virkeligheden, men som også vil forsøge at ændre den. Du kan se musikfilm ’med plads til de skæve toner’, kontroversielle film, der bryder med et dokumentarisk tabu, nemlig magtspillet og konflikten mellem filmskaberen og de medvirkende – og så er der også fokus på danske dokumentarfilm. Dertil kommer naturligvis alle de forskellige events, debatterne, festerne og koncerterne. Dybest set har festivalen kun ét problem: hvordan skal vi nå det hele? ”Jeg vil gerne anbefale, at man under sig den oplevelse, det bliver at sætte sig ind i biografens mørke og se den filippinske film, Storm Children – Book One, det er for mig det tætteste, vi kommer på årets film. Det er en relativ beskeden film, men den oplevelse, man får, når man sidder i biografen og ser den, bliver helt unik,” siger Mads.

Den anbefaling er hermed givet videre. Jeg har selv lagt et rimeligt stramt program med et par film om dagen, gerne krydret med en koncert, en debat eller en fest oveni hatten. Denne festival skal presset som en appelsin, der efterfølgende vil være flad, træt og suget for al saft – som jeg og alle de andre publikummer kan leve godt af indtil næste års festival. For dette er den bedste tid på året – CPH:DOX, du er byens største stjerne.

Rigtig god festival til alle!

/ Louise Taarnhøj

5 hurtige til Mads Mikkelsen:

1. Hvordan vælger I filmene ud – hvad er vigtigst i den proces?

– Vi vil rigtig gerne udfordre os selv men også publikum. VI er kendte for at eksperimentere med grænserne for, hvad dokumentarisme egentlig er. Vi vælger film, som giver mening i vores kontekst, og vi håber også at kunne skubbe lidt til, hvad dokumentarfilm egentlig er.

 2. Hvad får man til jeres events og koncerter?

– Festivalen skal være aktiv, så du ikke kun får en film, men også noget ekstra. Vi viser eksempelvis en film om madspild i et supermarked, hvor der bliver serveret mad, der er skraldet. Det skal sætte tankerne i gang på en ny måde. Og med hensyn til koncerterne, så er det aldrig bare en koncert, men et samarbejde mellem en musiker og en filmskaber.

3. Hvad er den vildeste oplevelse, du har haft på CPH:DOX?

– The Reunion blev årets mest sete film sidste år, en hardcore svensk kunstfilm. Den film havde en kunstnerisk og social relevans, som man ikke kunne sidde forbi og blev et must på festivalen. Det var fedt, at det blev så stort et hit, at folk mødtes sammen og så den og diskuterede den.

 4. Hvilke film og events glæder du dig mest til?

– Jeg er meget glad for de film, vi har i konkurrence i år, DOX:AWARD. Og så er jeg glad for, at vi har et program, som dækker så globalt, at man kan se film fra virkelig mange lande i verden.

5. Hvad er I mest stolte af ved årets festival?

– Jeg er glad og stolt over det, når jeg har en følelse af, at vi har ramt rigtigt med et program og med vores serier i programmet. Når vi har ramt noget samfundsrelevant.

 

 

Stine Hvid | Københavnersnuden #10

Ugens københavnersnude faldt vi over en tilfældig søndag eftermiddag, hvor surferi på internettet synes at være dagens vigtigste opgave. Pludselig dukkede de fineste illustrationer op, og vi måtte simpelthen finde ud af, hvem denne kunstner var. Hun hedder Stine Hvid og arbejder som illustrator, street artist og vægmaleri-kunstner i sin egen virksomhed, som ganske passende hedder Stine Hvid illustrations

Under kandidatuddannelsen fra Danmarks Designskole i visuel kommunikation fik Stine mulighed for at være med som kunstner på årets Trailerpark Festival. Her malede hun et stort vægmaleri, og det blev startskuddet på hendes karriere. Siden afgangseksamen i foråret 2013 har hun arbejdet som kunstner på forskellige medier som magasiner, aviser, fashion og modekampagner (fx IC Companys). “Men det er især inden for vægmalerier at jeg har slået igennem. Jeg har udsmykket hos en række forskellige virksomheder som bl.a. Redbull, Det Kongelige Teater, MetroXpress og Downtown og VisitDenmark, natklubberne HIVE, Butchers, La bar og Donkey Club. På festivalerne Roskilde Festival og Distortion og så har jeg udsmykket Metrohegnet forskellige steder i København. Jeg skal netop til at lave et nyt værk på Metrohegnet på Vesterbro for Movember kampagnen 2014,” fortæller Stine. Derudover har hun været med i et afsnit af ”Dit Hjem i vores hænder” på kanal5, og så er hun aktuel med DMA14 (Danish Music Awards 2014), hvor hun har designet vægmaleriet, som de nominerede musikere maler i årets trailer 2014 på tv2. “Og så er jeg i gang med et nyt spændende projekt for Pepsi.” Vi er så glade for, at Stine har tid og lyst til at være vores københavnersnude – vi er nemlig blevet ganske vilde med hendes kunst.

LC: Hvor bor du?
SH: Hedebygade på Vesterbro ved Enghaveplads.

LC: Hvor går du tur?
SH: Alle steder 🙂 Jeg elsker at gå tur, når jeg kan komme til det. Jeg glad for at gå fra A til B. Hvis jeg fx skal hente noget et sted, eller hvis jeg skal til et møde, så går jeg ofte derhen. Men så tager jeg også bussen hjem igen haha 🙂

LC: Hvor drikker du kaffe?
SH: Det er meget forskelligt, hvad der kommer forbi på gåturen, Men ellers Estate Coffee ved Planetariet eller en Baresso kaffe.

LC: Hvor spiser du?
SH: Jeg kan generelt rigtig godt lide at gå ud at spise og prøver tit nye steder. Kung Fu, både på Vesterbro og Nørrebro, Gavlen på Nørrebro og Kjøbenhavn i Indreby er gode steder. Jeg er også ret glad for god take away – fx Annes Gademad eller 1+1 Street Kitchen på Vesterbro.

LC: Hvor fester du?
SH: Privatfester, pop-up fester og hyggelige bodegaer. Jeg går ikke så tit i byen-byen, men når det sker er jeg glad for Kødbyen.

LC: Hvor inspireres du?
SH: På mine gåture rundt i København. Jeg kan godt lide at kigge på bygninger og mennesker. Men ellers bliver jeg oftest mest inspireret sammen med mine venner og kollegaer.

LC: Hvad er dit yndlingssted i København?
SH: Jeg har mange yndlingssteder. Jeg synes, at København er fyldt med små oaser, og  jeg er særligt glad for Kastellet om sommeren.

LC: Hvor har du sidst følt dig forelsket i København?
SH: Det må være til Stella Polaris i Frederiksberg Have.

LC: Hvad er dit bedste minde om København?
SH: Uh der er mange gode minder, synes jeg. Men sommeraftener med veninderne og kold hvidvin på græsplanen foran Sankt Johannes Kirken er gode.

LC: Din anbefaling til den bedste oplevelse i København?
SH: En tur på Christinia eller en tur til Hall Of Fame i Sydhavnen – inden den forsvinder.

Tusind tak fordi du ville dele dit København med os, Stine. Og held og lykke med alle dine fantastiske projekter!

GOD SØNDAG.

Fotograf: Martin Haakan

.

 

Gregory Alan Isakov, Ideal Bar, 311014

Da jeg for tre år siden en søvnig søndag sad og så Californication, blev jeg, som så mange gange før, fanget af musikken i afslutningsscenen. Jeg lyttede til teksten og tastede den ind på google. Nummeret var lavet af Gregory Alan Isakov, og jeg blev fan. Siden den aften har jeg missioneret på vegne af den dygtige singersongwriter, og i går kom manden endelig til Danmark.

Gregory Alan Isakov  gik på scenen kl. 21.15 i en tætpakket og meget varm Ideal Bar, hvor folk stod forventningsfulde og stille og ventede på dagens mand. Med sig havde han sin bedste ven, Steve, som supportede Isakov på banjo, elguitar og kor. De åbnede med det fantastiske countrynummer, Virginia May, og lyden var så ren og crisp, at hele spillestedet pludselig blev til en bar under den californiske sol, og ikke på et tåget og regnfuldt Vesterbro. Isakovs vokal er simpelthen fantastisk, og hans smukke sange minder om det bedste fra Leonard Cohen – der er ikke så meget lir og pjat i hans relativt simple singersongerstil, men det bliver alligevel aldrig kedeligt, for melodierne og teksterne er interessante og velkomponerede.

Med humor og nærvær

De første tre numre foregik med lyset tændt, hvilket undrede mig – havde de glemt at slukke det? På den anden side virkede det netop mere intimt, end hvis vi havde stået i mørke, da afstanden til ham og os på den måde blev mindre, vi var i øjenhøjde, hvilket passede perfekt til den stille, melankolske og smukke singersongwriter-country. Dog bad Isakov om at få slukket lyset, da han skulle spille nummeret, The Universe, ”det er bare bedre i mørke,” som han sagde.

Gennem hele koncerten fortalte han mange små anekdoter og takkede ofte publikum for vores opmærksomhed og stilhed. Han fortalte, at han var vandt til at turnere i USA med band, men at de på denne Europa-turné kun havde spillet mere intime koncerter, ham og makkeren, Steve. Og så havde de også spillet på flere planetarier! ”Spacy,” som han sagde.

Det stod relativt tideligt i koncerten klart, at jeg var ikke den eneste, der havde lært Isakov at kende gennem den amerikanske tv-serie. Isakov selv jokede med det flere gange, da adskillige publikummer gentagende gang råbte på netop dette nummer. Han tog det dog køligt og med humor med denne historie: Jeg vidste ikke, hvad det var, men det var jo ganske heldigt at komme med i den tv-serie. Så fandt jeg ud af, at det er en bizar serie, som har et eller andet vildt seksuelt plot, og hvert afsnit sluttes så af med lidt god musik. Jeg sad mellem begge mine bedstemødre og så afsnittet, og det var det mest akavede øjeblik i mit liv.” Publikum grinede, og alle hyggede sig – men ’If I Go, I’m Goin’ ville han altså ikke spille lige nu – ”We’ll get to that,” smilede han. Og da flere i publikum pludselig begyndte at råbe på ’Winds of Change’, lo han blot og sagde: ”Jeg kan ikke vente med at ringe til min mor i aften og fortælle hende om denne koncert. Unbelievable. Og I ved godt, at jeg nu går hjem og lærer at spille den sang!”

If I Go, I’m Goin’

Dele af koncerten spillede Isakov helt fremme på scenen sammen med Steve på kor og banjo, og det fungerede virkelig godt. Da Isakov sang, lukkede Steve øjnene og mimede med på teksten – det var tydeligt, at de nød at stå her og spille for os, et lille begrænset publikum, som forsvandt ind i musikken sammen med dem. Og da duoen spillede ’If I Go, I’m Goin’, var der ikke et øje tørt. Både hipsterne, kæresteparrene og den lidt ældre generation, som også havde fundet vej herind på Ideal Bar, havde overgivet sig til Gregory og Steve. ”Måtte denne aften aldrig slutte,” tænkte jeg, da den sluttede. Tak Gregory Alan Isakov. Du har lige vist, hvorfor musik skal opleves live.

/Louise Taarnhøj

Tak til Beatbox Booking for billetten til koncerten.

isakov 2

Koncerter i november 2014

Vi har startet et samarbejde med den fantastiske, den dybt sympatiske, den alvidende og altomfavnende musikblogger, Geske Mendel, som driver bloggen Musiklarm. Det er vi meget glade for, og vi vil fremover – hver måned – bringe dig en liste over Geskes mest anbefalelsesværdige koncerter i byen. Vil du vide mere, skal du besøge hendes blog, hvor du også kan læse anmeldelser af udvalgte koncerter.

Om sig selv siger Geske: “Jeg hedder Geske Illum Mendel – tidligere pædagog, nuværende designstuderende, musikblogger med mellemrum og musikfan siden tidlig barndom hvor mange timer i familiens teaterturnébil løb afsted i selskab med Pink Floyd, Poul McCartney, TV2 og Gasolin. Musik giver mig to livsvigtige gaver; jeg husker helt vildt dårligt, men genkendelsen i musik bringer tidspunkter i mit eget liv tilbage til mig. The Cure’s Disintegration…åh der sad jeg på mit klubværelse og led mit livs første hjertekvaler (klassisk situation, jeg ved det). Og så føler jeg sjældent så meget bevægelse, smerte og lykke som når jeg står i en koncertsal og fortaber mig fuldstændig i den unikke stemning der opstår mellem kunstner og publikum. Livekoncerter er en evig kilde til overraskelse, eftertanke, virkelighedstjek såvel som virkelighedsflugt og jeg elsker dem!”

Her er koncertlisten for november måned:

Lør 01.11. Ice Cream Cathedral + Sekuoia i Lille Vega kl 21 for 145 kr.
To meget forskellige musikalske temperamenter mødes i en skøn forening. Det smukke lydkollektiv overfor den vilde ener.

Ons 05.11. St. Vincent i Store Vega kl 20 for 280 kr.
Hun har igennem tiden gjort sit udtryk stadig mere abstrakt og farverigt men bag de næsten Tune Yards inspirerede kompositioner hersker hendes feminine og følsomt fortællende stemme.

Tors 06.11 Schultz and Forever i Lille Vega kl 21 for 135 kr.
Den meget unge talentfulde sangskriver har mødt gevaldig meget velfortjent ros og måske det har fået ham et skridt længere ud på scenekanten, han har i hvert fald udviklet en mere dekadent og fyldig lyd der minder mig om Conan Mockasin.

Fre 07.11 When Saints Go Machine i Store Vega kl 20 for 245 kr.
I samarbejde med billed- og lyskunstnerne fra Dark Matters bliver der sat en uforlignelig, eventyrisk flødeskumskage af en aften op. Muuums!

Fre 07.11 Ty Segall på Pumpehuset kl 21 for 200 kr.
Hyperproduktiv og utroligt alsidig glamrock inspireret herre der garanteret leverer et underholdende og medrivende show.

Lør 08.11 Quick Quick Obey i Ideal Bar kl 20 for 80 kr.
Længselsfuld og lækker indiepop med store armbevægelser der inviterer til fri bevægelse (…dans). Det er ikke utænkeligt at drengene har dyrket Mew på teenageværelset og det kan man jo godt forstå.

Lør 08.11 A Night of Elliot Smith på Bremen kl 19.30 for 100 kr.
CPH:DOX og Soundvenue har sat nogle af vores mest følsomme musikalske talenter til at fortolke myten Elliot Smith. Oplev fx Indians, Broken Twin og Chorus Grant. Der vises også film.

Tir 11.11 Iron & Wine (akustisk) i Store Vega 20 for 245 kr.
Ironisk nok har den følsomme americanamand fået langt mere lyd på sine seneste udgivelser, end det jeg oprindeligt kendte ham for, men denne gang optræder han så nok cirka lige så stille som han kan. Og det er i orden, for han er om nogen manden der kan hviske en stemning op.

Tir 11.11 Sondre Lerche i Ideal Bar kl 20 for 145 kr.
Jeg havde lidt et crush på den der lille blonde fyr med den dybe stemme for mange år siden. Men han blev aldrig helt farlig nok. Nu mærker man lidt mere kaos og vildskab over ham og det plus nogle år på bagen, klæder ham vildt godt.

Ons 12.11 How To Dress Well i Lille Vega kl 21 for 200 kr.
Helt nedtonet og intimt og intenst. Smukt, sart og smooth. Det er hvad man har i vente når solisten Tom Krell fylder rummet ud.

Tor 13.11 Tune Yards i Lille Vega kl 22 for 195 kr. (Der vises film inden koncerten)
Hun er ekstremt fantasifuld og temmelig ustyrlig på den fantastiske måde. Der er et utal af inspirationer indover de sammensatte numre men især fans af worldmusik vil genkende afrikanske rytmer og toner i en meget moderne udklædning.

Fre 14.11 Lee Fields & The Expressions på Loppen kl 21 for 230 kr.
Som et dyk ned i din fars pladesamling af blødende blues og soul men levendegjort på ganske ægte vis af en mand der har levet igennem det hele. Og det kan mærkes på de små hår i nakken.

Lør 15.11 Goldie Chorus + Feel Freeze på Stengade kl 21 for 60 kr.
Hvis sammenligningerne skal fortsætte så vil jeg sætte Goldie Chorus i slægtskab med Twin Shadow. Forkærligheden for 80’ernes romantiske og let syrede synth pop er alle tiders!

Søn 16.11 Perfume Genius på Jazzhouse kl 20 for 170 kr.
Han er i sandhed et geni, hvis man spørger mig. Jeg er helt opslugt, når jeg lytter til de mange perler, der både helt kort og nøgent står frem som små digte og nu på det seneste album hvor der er skruet op for den beskidte støj. Jeg er vild med det!

Tir 18.11 Rival Sons i Amager Bio kl 20 for 250 kr.
Fyldig klassisk bluesrock med de tunge guitarer, fængende melodier og en stemme der flår sig igennem den tordende mørke himmel som klare lyn.

Tor 20.11 Public Service Broadcasting + Dans & Lær på Loppen kl 20.30 for 85 kr.
Musik sat til informerende samples af gamle film der fortæller om historien, dyr og mennesker. Som de danske opvarmere insinuerer via bandnavnet så er det sgu bare med at danse og lære.

Tor 20.11 Johnson i Lille Vega kl 21 for 155 kr.
Landets mest charmerende hiphoppere kommer altså fra Aarhus, just saying. Og Johnson gør det tilmed sjovt og uprætentiøst at være til hiphop koncert.

Lør 22.11 Young Dinosaur + Birthgiving Toad + Rav på Loppen kl 21 for 70 kr.
Det er de unge og lovende indenfor eksperimenterende, alternativ rockmusik’s aften.

Lør 22.11 Mont Oliver i Lille Vega kl 21 for 140 kr.
Det er ikke længe siden de stak hovederne op over musikhavets overflade, men der går allerede rygter om deres gedigne live leveringer og det kan jeg sådan set nemt forestille mig med det charmerende take de har på småklistret funky soul.

Søn 23.11 Bombay Bicycle Club i Amager Bio kl 20 for 285 kr.
De er jo altså bare rimelig skønne, hvis man spørger mig. Jeg elsker fornemmelsen af boblende frisk lethed, som de er mestre i at tilføje deres dejlige melodier. Lutter smil og krammere til folk.

Fre 28.11 RECession Festival (KBH edition) på Musikcaféen kl 20 for 50 kr.
Aarhus festivalen for upcoming talenter har fået sig en lomme i København og den benytter de til at præsentere Hey Elbow, Small Time Giants og Behind Seven Mountains.

Husk at følge med på Musiklarm – hvis du ligesom os elsker musik.

Din nye pizza-pusher

Neighbourhood er navnet på din nye pizza-pusher i Istedgade, hvor du udover den italienske flade spise kan forkæle dig selv med lækre cocktails, juicer og snacks – alt sammen økologisk og i rammer, som du har lyst til at hænge længe ud i.

Jeg er en selvudråbt burger-pige. Jeg elsker burger! Men jeg må indrømme, at min amerikanske favoritspise nu har fået en konkurrent; nemlig den italienske pizza. Og her taler vi naturligvis hverken om Hawaii eller Calzone med ekstra plastikost. Ellers tak. For ligesom burgeren har pizzaen gennemlevet en fantastisk forvandling fra “klammo-på-vej-hjem-fra-byen-spise” til populær gourmet-yndling, som Mother længe har stået i spidsen for. Men nu kan du også smæske dig i verdensklasse pizzaer på Neighbourhood i Istedgade, der er åbnet i Spicylicious gamle lokaler.

Lad mig sige det kort og godt; det er en sand fornøjelse at tilbringe en aften på Neighbourhood. Der er sindssygt hyggeligt og de unge tjenere gør alt for, at du skal føle dig godt tilpas. Menukortet byder på mange spændende og nytænkende pizzaer som coriander chicken, pumpkin chorizo og cucumber salmon (135 kr.) samt lækre og billige snacks som rodfrugtchips, nødder og oliven (35 kr.). Er du ikke til pizza, så er der også indbydende og rustikke salater (115 kr.) på menukortet, der også frister med cheesecake, gammeldags æblekage og fyldig chokolade mousse (65 kr.). Jeg var propmæt efter min pizza (de er store!), så jeg skal ikke kunne udtale mig om desserterne. Men de så gode ud – ligesom alt det andet, der blev serveret på de tunge spækbrædder rundt omkring ved langbordene, der aftenen igennem var omhyllet af behagelig soul-house. Til gengæld fik jeg smagt deres juicer (45 kr.), der var læskende uden af være for tunge og derfor supplerede pizzaen godt. Øko-vinen og øllen har jeg også stadig til gode. Det må blive næste gang. For der bliver klart en næste gang. Neighbourhoods fantastiske koncept “gourmet-møder-øko-hipster” er nemlig virkelig værd at vende tilbage til.

/Ditte

DIGNITY DAY på Rådhuspladsen!

DIGNITY DAY på Rådhuspladsen

 

Imorgen sker der ting og sager inde på Rådhuspladsen! Fra kl 16-22 vil man kunne opleve den ene koncert efter den anden – både med upcoming acts som fx. König & De Dødelig, og kunstnere som Pharfar, Kaka, Lulu Rouge og selveste Outlandish samles også på rådhuspladsen! Det er alt sammen gratis, og hvorfor så det?

Den danske NGO, DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur, fejrer sin 32 års fødselsdag samtidig med, at vi markerer overrækkelsen af DIGNITY prisen, som gives til en person, som har gjort en forskel i kampen mod tortur i år eller over en årrække. Modtageren bliver først offentliggjort på dagen, og vinderen har bestemt gjort sig fortjent til den ære! Det er ingen hemmelighed, at jeg arbejder for DIGNITY, og selve DIGNITY DAY er i store træk udfærdiget af mig – så tilgiv nepotismen i den gode sags navn 🙂

 

7789099-outlandish1

 

DIGNITY er én af verdens største organisationer i kampen mod tortur og er på international plan meget anerkendt, hvor organisationen også har projekter i over 20 lande. I Danmark markerer DIGNITY sig allermest med sin tværfaglige tilgang til rehabilitering af torturofre, hvor læger, fysioterapeuter, familieterapeuter, psykologer og psykiatere arbejder i teams for at give torturofre den absolut bedste behandling. Hos DIGNITY er der også særligt fokus på børn og unge i torturramte familier, og det er også i særdeleshed dem, der samles ind til i morgen.

Koncerterne er gratis, men blot ved at møde op på Rådhuspladsen viser man sin støtte i kampen mod tortur. Det vil være muligt at møde DIGNITYs eksperter i DIGNITY teltet, hvor der også er foto-udstilling, et interaktivt photo-shoot og konkurrencer, og så kan man se en kopi af det filippinske torturhjul, som blev fundet på en hemmelig politistation på Filippinerne. De tilfangetagne blev tvunget på at dreje på hjulet og bestemme hvilken form for tortur, de skulle udsættes for…

 

pharfar

 

Der er ingen tvivl om, at dagen på Rådhuspladsen bliver en rigtig dejlig oplevelse, hvor man kan stifte bekendtskab med musik over en 15 års periode, og samtidig støtte en god sag. Hos DIGNITY mener vi, at man med fælles gode oplevelser kan skabe bånd, som knytter mennesker sammen og på sigt øge kendskabet til DIGNITY og den vigtige kamp mod tortur, der kæmpes hver dag.

Vi håber inderligt, at I vil være med.

Skulle man ønske at blive medlem af DIGNITY eller støtte med et bidrag kan dette gøres her 🙂

 

/Christoffer

 

DIGNITY DAY PROGRAM

14.00 DIGNITY teltet åbner

16.00 König Live

17.00 De Dødelige Live

18.00 Donkey Sound feat. Pharfar, Kaka & Dean Thompson

19.30 Lulu Rouge

20.45 DIGNITY Prisen overrækkes

21.00 Outlandish

 

Casper Christensen | Københavnersnuden #9

Han kalder sig selv professionel filmnørd og er hjernen bag det top-underholdende og prisvindende podcast, Filmnørdens Hjørne, som LoveCopenhagen har et kæmpestort soft spot for. Han deler navn med Danmarks største komiker og har det mest smittende grin, vi nogensinde har hørt. Tag godt imod denne uges Københavnersnude; filmanmelderen og freelance journalisten, Casper Christensen, der rundhåndet deler ud af sine københavnerfavoritter her!

LC: Hvor bor du?

CC: Jeg bor på Godsbanegade på Vesterbro, midt i Hipster Ground Zero.

LC: Hvor går du tur?

CC: Jeg er VIRKELIG dårlig til at gå tur, med mindre der er et mål med turen. En årsag. Jeg har dog en kæreste, der elsker at gå tur, så jeg bliver ofte overtalt (aka. tvunget) og kan da også godt se idéen. Frisk luft og al det gøgl. Vesterbro er bare ikke rasende spændende at gå tur i. Stedet er blandt andet udsultet for grønne områder, men et smut over på bryggen kan byde på eventyr. Prøv eksempelvis at fare vild i Nokken (google’ det).

LC: Hvor drikker du kaffe?

CC: Kaffebaren eller Kihoskh på Sdr. Boulevard, men senest er flest liter nok egentlig hældt i gabet fra Next Door Café på Larsbjørnstræde i Pisserenden, fordi jeg har arbejdet i nærheden. Små kopper, store priser, men det er hyggeligt og føles ultra lokalt – næsten personligt.

LC: Hvor spiser du?

CC: Jeg er et burger-øre og frekventerer alt der serverer netop denne særlige amerikanske kulinariske oplevelse – men helst de gode steder. Cocks & Cows gør det godt og Halifax er en solid burger-bix, men personligt elsker jeg Vesterbros Originale Burgerrestaurant på Istedgade højest. Og når alt dette er sagt, så hils gerne på mig, næste gang du ser mig på McDonalds…

LC: Hvor fester du?

CC: Las Vegas og KUN i Las Vegas… Ej, jeg gav den ultra gas i 20’erne (altså mine – ikke 1920’erne) og blandt andet med mit arbejde som musikjournalist kom jeg til nogle fuldstændigt absurde fester i start-00’erne, men det er løjet af med alderen. Jeg synes ganske enkelt, at det er holdt op med at være sjovt at “gå i byen”. Når der festes nu om dage, er det under mere personlige forhold, hos venner eller til private arrangementer. Verdens kedeligste svar, jeg ved det.

LC: Hvor inspireres du?

CC: Det afhænger ikke af sted, men af tid. Hvor som helst i KBH kan være inspirerende, hvis lyset er helt rigtigt. Fotografer bruger begrebet “den gyldne time” om det tidspunkt, hvor solen er på vej op eller ned, og den bader en scene i det helt rigtige lys. Om jeg sidder på Rådhuspladsen, i en baggård i Nordvest eller på en bænk i Kgs. Have, så kan det være inspirerende, hvis det bare er “den gyldne time”.

LC: Hvad er dit yndlingssted i København?

CC: Uh, der er mange. Et af de nyeste er Torvehallerne, men mit yndlingssted er og bliver Hovedbanegården. Det er der, jeg siger farvel til KBH, når jeg skal rejse væk og det er der, jeg siger hej igen til KBH, når jeg kommer tilbage. For mig er Hovedbanen byens pulserende hjerte. Lokale og fremmede, unge og gamle, rige og fattige. Alle samles på Hovedbanen under samme gigantiske tag og alle er der af forskellige årsager. Elsker det sted.

LC:  Hvor har du sidst følt dig forelsket i København?

CC: Da jeg sad udenfor Torvehallerne i sommers og spiste en fantastisk spaghetti bolognese med min kæreste og min mor.

LC: Hvad er dit bedste minde om København?

CC: Jeg har to barndomsvenner, som jeg var hjemme hos i deres to-etagers taglejlighed på Niels Hemmingsens Gade hver torsdag eftermiddag efter skole (Krebs’). Alle de eftermiddage med boldspil op ad søjlerne foran domhuset på Nytorv, rulleskøjtning omkring Storkespringvandet, “Jorden er giftig” på legepladsen bag Helligåndskirken og alt muligt andet. Det er samlet set mit bedste minde om København.

LC: Din anbefaling til den bedste oplevelse i København?

CC: En god lang gåtur fra Enghave Plads, hele vejen ned af Istedgade, gennem Hovedbanen, forbi Tivoli, over Rådhuspladsen, hele vejen ned ad Strøget til Kgs. Nytorv. Den er gratis og viser KBH både fra sin mest snuskede og perverse til sin mest polerede og fornemme side.

Tusind tak til Casper fordi, du ville dele dit København med os! Vi glæder os til mange flere podcasts fra din hånd.

PS. Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med podcastet Filmnørdens Hjørnet, så er anbefalingen hermed givet videre; det er klasse-underholdning til både madlavningen, ferien og cykelturen gennem byen!

Formidable formel B

Vi er så heldige at bo i en by, hvor det mildest talt vrimler med udsøgte spisesteder. Det kan derfor være sin sag, at finde sin favorit. Alligevel er det lykkedes mig – og for nyligt var jeg på et velsmagende genbesøg.

Det er ikke svært at finde gode spisesteder i København – og hurra for det! På LoveCopenhagen elsker vi byens mange lækre restauranter; fra de små og rustikke til en slik til de store med stjerner og verdensrenommé. Jeg er dog stadig ikke et sekund i tvivl om, hvilken restaurant, der har den største stjerne i min bog; nemlig formel B.

Til at græde over

Som jeg før har skrevet, så har jeg engang grædt over et stykke duekød på formel B. Det smagte himmelsk. Det smeltede på tungen. Det gav mig en mad-orgasme, som jeg aldrig siden har fået. Det er flere års siden. Det var dengang, hvor formel B kørte med en fastlagt menu og hvide duge på bordene. I dag, hvor restauranten er relanceret som luksusbistro, holder både Michelinstjerne, den gode mad, vin og betjening ved. Det er simpelthen en sand fornøjelse at besøge det eksklusive men uformelle mad-tempel på Vesterbrogade, hvor kokkene Rune Jochumsen og Kristian Arpe-Møller samt sommelieren Martin Iuel-Brockdorff Bek stadig har stor gastronomisk succes.

Små retter med store fornøjelser

Nu tænker du nok; ”Det lyder jo meget godt alt sammen. Men hvad kan jeg så forvente, at der ligger på min tallerken udover kød, der er til at græde over? Og er det overhovedet til at betale, nu hvor der er kastet en Michelinstjerne efter stedet?” Jamen, det skal jeg sige dig. Menukortet består af ca. 20. retter, der løbende bliver skiftet ud i takt med sæsonens og køkkenets humør. formel B anbefaler selv fire til seks retter – jeg var proppet efter den fjerde. Hver ret koster 130 kr., hvilket er en virkelig fair pris i forhold til den madoplevelse, som du får serveret. Ved mit sidste besøg fik jeg bl.a. østers med peberrodsfløde, grøn stikkelsbærsorbet, agurker og karse – en ret, som jeg sent vil glemme. Ligesom atmosfæren fra restauranten med den stilfulde og hyggelige indretning i mørke og varme nordiske nuancer, stadig sidder dybt i mig. Så jo; formidable formel B står stadig øverst på min liste og jeg kan ikke anbefale den nok. Og så elsker jeg den lille rød og hvid-stribede slikpose med karameller, der følger med, når regningen kommer.

/Ditte

Sound of Copenhagen 18.10.14

I lørdags var vi i selskab med musikbloggen, Musiklarm, til Sound of Copenhagens livekoncert i Koncerthuset. Koncerten var en slags showcase på nogle af de kunstnere, som Sound of Copenhagen i de seneste år har ’opdaget’, samt nogle af de navne, som de mener, man skal lægge ekstra mærke til lige nu. Og det gik både stille og vildt for sig.

Vi ankom kl. 20 og foyeren i Koncerthuset summede af forventning. Det er vist meget moderne at lytte til elektronisk musik, for det var både de mest tjekkede unge københavnere og de mest cool A-kendisser, der befandt sig i foyeren, i garderobekøen og i køen til baren.

Modsat min forestilling var der faktisk tale om en ’rigtig koncert’ i salen, hvor vi alle sad og ventede pænt, til lyset slukkedes og første act gik på scenen. Det var Sekuoia, og de skulle vise sig at være blandt dem, der imponerede allermest. Det smukke lys, de tunge rytmer og de koncentrerede optrædende satte den festlige og melankolske stemning i salen. Ikke som enhver anden koncert, hvor spændingen bliver forløst ved bandets ankomst på scenen, og publikum endelig kan flytte på fødderne – nej, her sad vi og rockede i sæderne og nikkede anerkendende til hinanden. Jo, det er godt, det der.

IMG_8978

Rejs jer op!
Det var helt sikkert ikke arrangørernes plan, at vi skulle blive siddende i sæderne. Hele dagen havde jeg skamlyttet koncertens tilhørende Spotify-spilleliste, hvor Le Gammeltoft præsenterer de optrædende. Her sagde hun gentagende gange ting som ’når vi alle sammen skal feste i Koncertsalen’ og ’det skal nok få os alle sammen op af sæderne’, og flere gange fortalte hun fra scenen, sammen med (den altid) veloplagte og morsomme Simon Jul, at vi nu bare skulle rejse os op og feste med de optrædende. Det skete bare ikke rigtigt. Hver optrædende spillede to numre, og bevares, det var jo ikke skæringer på 3,30 min., det drejede sig om, men det var alligevel som om, der ikke rigtig var tid til at rejse sig… Sådan noget skal vi danskere jo have tid til at føle os trygge i. Eller også skal vi være monster-stive, og det var der altså ingen, der brød sig om at være til dette cool event.

Det skal ikke lyde som om, at det overskyggede eventet, at vi sad ned, slet ikke, men det blev aldrig rigtig den store FEST!

Tilbage til musikken:
Jeg har aldrig været til en koncert, hvor jeg både under og efterfølgende har følt mig mere inspireret. Det ene act efter det andet kom på scenen med den fedeste elektroniske musik, jeg længe har hørt. Mange af navnene kendte jeg godt i forvejen, men det klæder musikken usansynlig godt at blive spillet live herinde i Koncertsalen – Danmarks smukkeste arena. Jeg følte mig helt overvældet og forelsket, da Kill J indtog scenen og tog pusten fra os alle med sin specielle og dybt fascinerende stemme, da Rangleklods forførte os med Behaviour, som er mit ultimative yndlings-elektro-nummer – hold op en stemme han også har. Og da Amin Karami kom på scenen i bar overkrop og sang, at han var et monster, var hele salen bag ham – ja, men du er vores monster, og vi er med dig! Rosemary hev strandstemningen ind i salen med fire drags i lakstøvler, 60er-kjoler og bikinier. Tomas Barfod fik os til at tabe kæben med sit dobbelt trommesæt, som mange efterfølgende fremhævede var ’blæret’. Hess Is More skuffer jo aldrig, og det gjorde han heller ikke i aften – men da Av Av Av kom på scenen, havde jeg lyst til at tude. Nu er jeg lykkelig, tænkte jeg! Og det fortsatte, da Brynjolfur spillede sin 90er-elektro-pop med så tunge synthrytmer, så jeg følte, min sjæl fik tæv på en vanvittig skøn måde.

FullSizeRender

Brand8-pris
Sidstnævnte blev taget på sengen, billedligt talt, da Le og Simon overraskede ham med den første Brand8/Sound of Copenhagen-pris nogensinde – artistprisen, hvor SoC hjælper med både økonomisk hjælp og vejledende assistance til at få kunstneren frem i verden. Jeg tror ikke rigtig, at han forstod helt, hvad han lige havde fået – han takkede dybt, men lignede også én, der bare rigtig, rigtig gerne ville hen til pulten og spille for publikum. Sødt. En helt velfortjent pris til ham, synes jeg.

Efter koncerten var der lagt op til en efterfest i Studie 1, men den tog aldrig rigtig fart. En del mennesker blev og hang ud, men dansegulvet kom aldrig rigtig fra start, og DJ’en på scenen tog intet opmærksomhed. Jeg kan faktisk slet ikke huske, om det bare var en spilleliste, der var sat på, eller om der stod nogen. I hver fald hang jeg blot ud ved bordene og snakkede med venner og bekendte og tog videre allerede en time senere, kl. 1., da det næsten kun var VIP-området, der havde gæster. Måske kunne man have ønsket sig et par optrædende til efterfesten, som man oplever til P3 Guld, eksempelvis. Jeg ved det ikke, og det skal heller ikke ødelægge den oplevelse, vi havde i salen.

For det var en VILD oplevelse. Smukt, sanseligt og rørende. Morsomt på grund af Simon Jul, festligt på grund af stemningen, som både arrangørerne og kunstnerne formåede at skabe. Og anderledes, fordi blandingen af nye og velkendte kunstnere svingede fantastisk godt og gav os én på opleveren. Tak for en fed aften, jeg kan slet ikke vente til næste omgang – hvornår kommer den?

 

FullSizeRender-1