Boganmeldelse: Skullfucking af Peder Frederik Jensen

0
271

Som en lang tankestrøm, hvor man genkender sig selv og samtidig er på helt ukendt grund. Sådan har jeg det, når jeg læser Peder Frederik Jensens digtsamling, Skullfucking, der udkom i dag.

skullfucking

Jeg sidder lige nu på Sri Lanka med udsigt til blå himmel, palmer, surfere, der danser på bølgerne, og mit eget maveskind, der langsomt får farve. Det er lidt af en kontrast til den bog, jeg er i gang med at læse, digtsamlingen, Peder Frederik Jensen. Men jeg kan godt lide kontrasten, for nogle gange kan sådan et bounty-landskab også virker for påtrængende godt, som en sukkersød komedie med Hugh Grant og Jennifer Aniston. Og jeg har også en forkærlighed for dystre forfattere som Paul Auster og Jan Sonnergaard.

Sådan har jeg det med Skullfucking. Den dystre stemning, som Peder Frederik Jensen lægger for dagen, er både interessant, tiltrækkende – men også frastødende på den måde, at jeg får flashbacks til nogle af mine egne vinterdepressive tanker. Det er godt, for lyset eksisterer som bekendt ikke uden mørket.

Digtsamlingen skal læses i små bider for at få ordene til at sætte sig. Selvom det er fristende at nærmest snuble over siderne, skal de fordøjes over tid. Der er risiko for, at du ikke får det hele med, hvis du skynder dig igennem. Og selvom stemningen overordnet er dyster, er den også til tider morsom og malende på en meget straight forward og enkel måde.

Med Skullfucking er Peder Frederik Jensen tilbage med en komprimeret monolog om individets indre dæmoni, om sex og vold, ensomhed og desperation – og om den historie, vi er en del af. Skullfucking er en dommedagsmonolog om menneskeligt forfald og samfundets utilstrækkelighed. OM at vi aldrig rigtig bliver klogere, men at vi forlader os blindt og imbecilt på de systemer, vi selv har bygget op omkring os.

Peder Frederik Jensen (f. 1978) bor på Vesterbro i København. Han har de seneste år markeret sig ikke kun som forfatter, men også som en engageret samfundsdebattør. Han har gået på Forfatterskolen, men er også uddannet bådebygger. Han debuterede med romanen, Her Står Du (2007) og har siden udgivet romanerne Læretid (2012), novellesamlingen Banedanmark (2014) og senest den anmelderroste roman Vold (2016). I 2016 vandt han Dramatisk Debut med forestillingen Godt vi har Allan, der blev opført på Teater V i København. Peder Frederik Jensen modtog Albert Dams Mindelegat i 2012 og Otto Gelsted Prisen i 2016.

Skullfucking er udgivet af Samleren, Rosinante & Co og koster 180 kr.