fredag, august 12, 2022
HomeGuidesAnmeldelserMusic for DIGNITY - Stine Bramsen med gæsteacts

Music for DIGNITY – Stine Bramsen med gæsteacts

Sidste lørdag var jeg i Operaen for første gang.
Som nyudklækket københavner var det en stor oplevelse at komme indenfor i de imponerende omgivelser, som jeg så tit har stået og kigget udefra på. De gigantiske lyskugler, der glitrer i alverdens farver, hænger over gulvet på 3. sal (jeg er ret fascineret af dem!), de enorme vinduer, der går fra gulv til loft og den æstetiske arkitektur var de perfekte omgivelser til en aften i Music for DIGNITYs ånd – nemlig at skabe unikke musikoplevelser, hvor al overskud går til deres mærkesag, kampen mod tortur.

music for dignity
Og publikum havde allerede gjort deres, da de satte sig i sæderne i den imponerende opera sidste lørdag. Derfor skulle de bare læne sig tilbage med god samvittighed og nyde musikken. Aftenen startede med at koncerten, og DIGNITY, blev præsenteret af menneskerettighedsorganisationens direktør, Karin Verland. Hun forklarede om deres vigtige arbejde gennem bl.a. rehabilitering og monitorering, hvorefter hun præsenterede aftenens hovedperson, og nye ambassadør for organisationen, Stine Bramsen.

Og hun havde ikke sparet på noget, Stine. Med sig på scenen havde hun nemlig ikke bare sit fantastiske band, men også Live Strings, et strygerensemble, der bidragede perfekt til Stines både stærke, dramatiske sange men også til de upbeat popsange. Som jeg havde skrevet om her, så havde frk. Bramsen afsløret tre artister, der ville joine hende på scenen den aften, og den første var Benjamin, den ene halvdel af rap-gruppen Benal. De startede ud med en smuk duet af sangen ”Hånd i hånd”, og Benjamin er ikke bare en utrolig dygtig og nærværende rapper, men han er også dynamit på scenen! Det er tydeligt, at han lever sig ind i sangen og føler den, og duetten rørte selv os på øverste etage. Det var ret fedt!

Næste gæst der joinede Stine og co. på scenen var Karl William. Den unge aarhusianer, med de smukke sange og stærke stemme, formåede også at komme helt ud over scenekanten til selv de bagerste rækker i salen. Jeg håber en dag, at jeg kan opleve en hel koncert med ham, for jeg havde en følelse af, at jeg bare måtte høre mere, efter at han var gået af scenen.

Sidst, men bestemt ikke mindst, kom Oh Land på scenen, og jeg elsker, hvor umiddelbar og nede på jorden hun er. Hendes nærvær er umuligt ikke at mærke, og da hun sætter sig ved det smukke flygel for derefter at afbryde starten af sangen, fordi hun ikke kan spille i høje hæle fik det hele salen til at grine, og det er svært ikke at blive vild med hende. Hun fik skoene af og spillede en rørende version af hendes sang ”Love you better”. Hele salen var stille, scenen var tom, og der var kun et spotlys på Oh Land, eller Nanna, som hun hedder, der sad ved klaveret. Smukt.

Alt i alt en virkelig god, rørende aften i smukke omgivelser for en god sag.

Læs mere om DIGNITY og støt dem her.

/Nathalie

Skærmbillede 2016-08-05 kl. 09.42.29

In english

Last weekend I attended Music for DIGNITY in Operaen, which is a concert for a good cause with Stine Bramsen. All profits from the concert goes to the organisation DIGNITY, which helps victims of torture and refugees in Denmark. Also, the danish artists Benal, Oh Land and Karl William joined Stine on stage for a night full of good music for a good cause (and in absolutely beautiful surroundings.)

Read more about DIGNITY and support them here.

Love Copenhagen
Nathalie Meinhardt, 31 år og arbejder som Digital Marketing Manager. Er jysk helt ind til benet men er faldet fuldstændigt pladask for København. Madglad, festglad, menneskeglad, nysgerrig, elsker kram og griner meget højt.