Anmeldelse: Eivør – Live in Tórshavn

0
342
Hvis du endnu har hørt den færøske sangerinde EIVØR, så kan jeg kun anbefale dig at gå i gang med at lytte til hendes underfundige og helt fantastiske, fængslende univers nu! Hun er et must-see live – og indtil du får den mulighed, skal du lytte til hendes nye livealbum ”Live in Tórshavn”.

Af Louise Bro

Den færøske sangerinde Eivør har netop udsendt livealbummet Live in Tórshavn, som giver et lille indblik i, hvor intense og dragende hendes live-optrædener er, hvis du endnu ikke har været så heldig at se hende. Eivørs færøske rødder og musiktradition gennemsyrer hendes musik, og selvom du aldrig har været på Færøerne eller forstår et ord af teksterne, så lever du dig hurtigt ind i det atmosfæriske univers, der sender tankerne hen på den smukke og vilde natur på Færøerne. Sangene er dragende og melodiske; fra den blide og nærmest elver-fine Verð Mín, til den instrumentale og hårdtslående Salt, Trøllabundin som kun fremføres med hendes stærke vokal og en shamanistisk håndtromme, og den jagende og elektronisk bundne On My Way to Somewhere.

[ot-video][/ot-video]

Eivør debuterede med sit første album som kun 16-årig, og har siden udgivet 10 album, hvor hun synger på både færøsk og engelsk, hvor hun på unik vis kombinerer færøsk folkesang med folk, jazz, elektronisk- og indie musik, og rock. Udover det har hun også komponeret musik til film, tv og spil som Netflix-serien ”The Last Kingdom” og spillet ”Gods of War”. Det seneste album Live in Tórshavn er optaget ved tre koncerter i Færøernes Hovedstad i 2017, og du kan høre det nu på de fleste streaming-tjenester.

I forbindelse med udsendelsen af livealbummet har Eivør turneret i Skandinavien, og jeg var så heldig at opleve hende, da hun gav koncert på Bremen Teater i forbindelse med CPH:DOX i sidste uge. Det er forfærdelig tarveligt at skulle sige, men du gik glip af den bedste koncert – og hvad kan du bruge det til? Det er jo lidt ligesom at sige, at det var den fedeste fest i går, du skulle have været der! Det er dog beklageligvis tilfældet her.

Jeg havde kun kort stiftet bekendtskab med Eivørs musik, da hun ofte er blevet spillet af sauna-gusmestrene i min vinterbaderklub. Og selvom det er nemt at blive tryllebundet af smuk musik, når du sidder i en døs af voldsom varme, æteriske olier, og velduftende dampe, så havde jeg absolut ikke forestillet mig, at Eivør også skulle vise sig at levere noget af det bedste live-musik, som jeg til dato har oplevet. Men det var altså tilfældet – hendes stemme er så imponerende, at jeg fra start til slut sad med tårer i øjnene og kuldegysninger over hele kroppen. Det er nærmest svært at beskrive, men jeg har sjældent hørt en så lys, ren, intens og nærværende stemme, som helt ubesværet bevæger sig gennem alle oktaver og efterlader dig helt åndeløs!

[ot-video][/ot-video]

Jeg var så blæst bagover, at jeg havde svært ved at sætte ord på efter koncerten. Så lad mig blot sige, at jeg ville ønske, at jeg selv havde vidst, hvor stor en oplevelse Eivør er live, for så var det ikke den første gang, jeg havde set hende. Det her må derfor være den største opfordring til, at du skynder dig at købe en billet, næste gang hun tager på turné – de bliver hurtigt udsolgt – hun er uden tvivl og uden sammenligning en original og eminent imponerende oplevelse live. Og indtil da kan jeg kun anbefale dig at dykke ned i hendes tidligere album og det nye Live in Tórshavn.

/Louise Bro