INVITERET | Operaen på Holmen har alle en mening om. Men har du nogensinde været der? Jeg må ærligt indrømme, at det ikke er mit stamsted. Men da jeg blev inviteret til at prøve Operaens Smagsprøver, som Det Kongelige Teater har sat op i samarbejde med Meyers, blev jeg alligevel nysgerrig på den for mange svært tilgængelige kunstform.
Af Louise Taarnhøj
Reklame – redaktionen var inviteret til dette arrangement, men har ikke modtaget løn for at skrive dette. Holdningen er skribentens egen.
Indrømmet. Jeg har kun været i Operaen én gang. Og det var til et standup-show. Så kan vi vist ikke lægge niveauet lavere (beklager, men der er jo altså umådeligt langt fra standup til opera. Vejen er lige så lang som fra leverpostej til fois gras – uden yderligere sammenligning).
Da jeg blev spurgt, om jeg ville med ud til et nyt event, Smagsprøver i Operaen, som Det Kongelige Teater har sat op i samarbejde med Meyers i Operaen, sagde jeg med det samme ja. Uden helt at vide, hvad jeg sagde ja til. Det ved jeg nu.
I samarbejde med Det Kongelige Teater sætter Meyers i Operaen smag på operasæsonen og løfter låget for det, der venter publikum. Smagsprøver sætter en række operaforestillinger fra årets sæson i fokus, og folder dem ud ved at sætte smag, duft, ord eller lyd på dem.
Til denne aften blev vi budt velkommen med et glas champagne (hvilken ved jeg faktisk ikke), og herefter startede en interessant rundvisning fyldt med detaljer om opera-byggeriet. Eksempelvis er træet i midten af operaen (brødet i brødristeren, kan man måske sige) lavet af det samme træ, ahorntræ, som man benytter til contrabas. Og derudover har kunstner og gør-det-selv-DR-mand, Erik Peitersen brugt ca. 16.000 liter billig øl til at få den helt rette grønne farve på væggene ind til salen (dem, der glider fra hinanden, når man skal ind til publikumsrækkerne). Og loftet er i øvrigt af guld, og alle sæderne i salen er gennem-testet af Mærsk himself og ledelsen i Mærsk for at sikre sig, at lyden er helt perfekt uanset, hvor i salen man sidder, og hvilken slags musik og sang, der foregår.
Efter rundvisningen (som jeg meget gerne tager på igen, for der var mange detaljer og gode anekdoter), blev vi vist hen til vores bord og fik serveret en tre-retters menu, som var inspireret af Carmen, der netop har spillet i Operaen.
Mellem retterne fik vi så de her smagsprøver på sæsonens opera-forestillinger; en pianist og en operasanger stillede sig simpelthen op mellem os og opførte fem forskellige arier fra forskellige forestillinger – meget rørende, betagende og intimt, og en god måde at servere lidt opera på for dem, som måske ikke kender særligt meget til genren. Jeg gør i hvert fald ikke.
Hvis jeg skal give lidt kritik, må det være, at maden var fin, men ikke mere end det. Jeg nød det, men det var lidt som at spise på Meyers Deli, hvilket er lækkert, men det er ikke det, jeg forventer, når er i Operaen. Der manglede noget kreativitet og noget, som jeg aldrig havde oplevet før – lidt ligesom arierne fra den dygtige sanger. Maden var måske kun virkelig flot klaver. Men ikke opera. Giver det mening?
Når det så er sagt, så var aftenen en kæmpe stor øjenåbner for operaen, for arkitekturen bag operaen, for kunstarten, for nydelse og nærvær. En helt særlig aften, som jeg sent vil glemme.
Næste arrangement er først til foråret den 6. marts, og jeg er faktisk ikke klar over, hvor mange der kommer af slagsen. For mig er det den perfekte julegaveidé til én, der elsker kultur og kunst, men som måske ikke kommer så meget i operaen.
Pris for hele aftenen: kr. 695,- pr. person
Snack:
Croquetas med kartoffel og ost
Forret:
Manchego – grillet rød peber
Bellota Iberico – sortfods skinke
Boquerones fritos (stegte ansjoser)
Gazpacho
Hovedret:
Pimientos de padrón (pebre)
Papas bravas (stegte kartofler med aioli)
Tortilla de patata (kartoffel æggekage)
Gambas al ajillo
Små stegte chorizoer
Mojo, oliven
Dessert:
Churros med chokoladecremaux, chili og hindbær