På onsdag kan du i Imperial opleve Jacob Kirkegaards og Peter Albrechtsens lydfilm, Den Usynlige By, under CPH:DOX. Værket er en hyldest til storbyen og består af de lyde, vi omgiver os med til dagligt – og dem, som vi normalt ikke hører. Vi har mødt de to herrer til en snak om kærligheden til lyd og København.
Med specielle mikrofoner, der kan optage inde i materialet og opfange forskellige vibrationer har lydkunstner Jacob Kirkegaard opfanget nogle af de mest kendte og bemærkelsesværdige lyde i byen – men det lyder bare ikke, som det plejer, netop på grund af den specielle teknik. Han har sammen med vennen og makkeren, Peter Albrechtsen skabt en unik lydfilm om København, der har urpremiere på onsdag i Imperial. I filmen kommer vi kommer forbi en række af byens mest kendte steder – blandt andet rådhusuret, brevsorteringssystemet på Københavns Postcenter, ind i maskineriet på forlystelserne i Tivoli – og ned under vandet i kanalerne.
“Vi har alle sammen en idé om, hvordan byen er, men vi har med denne lydfilm prøvet at stille skarpt på, hvordan de forskellige steder i byen lyder – og på den måde prøve at skabe et portræt af København. Vi har været i både Vestre Fængsel, Tivoli, Politigården, Ørstedsværket og mange andre steder for at fange lyden af byen. Den måde, hvor vi placerer mikrofoner inden i maskineriet, er en unik måde at optage lyd på, hvor vi lytter til konstruktionen af byen,” fortæller Jacob. “Det specielle ved denne lydfilm er også, at du sætter dig ind i biografmørket, uden at se på et billede på lærred, og så lytter du bare i knap en time. Vi har inddelt værket i forskellige satser, som eksempelvis ‘Industriens By’, men du får ikke en form for fortælling, som du kan følge – det er op til dig selv og din fantasi, hvilken historie, der udfolder sig i biografmørket,” forklarer Peter.
Peter Albrechtsen og Jacob Kirkegaard. Foto: Katinka Fogh Vindelev
3D-lydformat, der omslutter publikum
En time er lang tid, for selvom vi er vant til at høre en masse ting hele tiden, så er vi måske ikke helt så vant til at lytte. Det kræver mere af dig at lytte opmærksomt, og det er du altså nødt til, når du sætter dig i biografsædet på onsdag. Hele ideen til værket kom af, at Jacob og Peter havde arbejdet sammen på en del film og har stor respekt for hinandens arbejde. I et par år havde de snakket om, at de gerne ville lave et eller andet sammen – og for et par år siden kom ideen til lyden af storbyen:
“Peter spurgte mig på et tidspunkt, om jeg kunne hjælpe med noget lyd af elektricitet til en gyserfilm, han arbejdede på. Jeg optog nogle elektricitetslyde, som Peter implementerede i sin film, og da jeg hørte filmen, blev jeg meget imponeret over, den måde Peter havde arbejdet med lydene på. Dér opstod lysten til og ideen til at lave et fælles værk med lyd,” fortæller Jacob.“Noget af det mest spændende ved arbejdet har været at udforske en by, vi kender, på en ny måde. Gå på opdagelse i lydene i byen. Vi arbejder med mange af de greb, som vi arbejder med normalt hver for sig, men nu har vi fusioneret det, så det bliver et samlet værk. Værket er lavet i Dolby Atmos, som er et lydformat med højttalere hele vejen rundt, også i loftet. Du får altså en 3D-fornemmelse, hvor du er indkapslet i lyden af København,” fortæller Peter.
Hvordan lyder livet?
Ideen er ikke at lave et obskurt værk, som ingen rigtigt kan forstå, slår Jacob og Peter fast. Tværtimod ønsker de at give et lydbillede af en by, som folk troede, de kendte. Man får altså at vide, hvor man er henne, når de forskellige satser går i gang, men lydfilmen skal mere ses som en invitation til at opleve byen på en ny og anderledes måde – og gerne sætte tanker i gang om, hvordan vi oplever lyd i det hele taget:
“Lyd er interessant, for den er både meget hemmelig og individuel. Jeg kan kigge på dig og se, at du ser på mig – men jeg kan ikke se, om du lytter til, hvad jeg siger. Billedet er meget konkret, mens lyd er langt mere abstrakt. Hvor lagres lyden henne eksempelvis? Vores værk kan måske give anledning til tanker om, hvad lyd i det hele taget er,” siger Jacob.
“De mange lyde i byen påvirker os jo, selvom vi måske bilder os ind, at vi er gode til at sortere dem fra. Men støj har jo en påvirkning på vores psyke. Akustikken og lyden af vores liv er meget vigtig – og derfor er det også interessant at lave sådan et værk her, som kan sætte lyden i perspektiv i vores liv,” forklarer Peter.
“Vi har prøvet at finde frem til nogle instanser, som vi synes, er vigtige, da vi skulle vælge ud, hvad vi gerne ville have med i lydfilmen. Vi startede faktisk ud med at snakke om, hvad lyden af byen egentlig er. Hvad er det for en by – og i det hele taget, hvad er det for en verden, vi bor i? Nogle lyder bemærker vi måske ikke engang, men de er der hver dag. Eksempelvis de forskellige signaler overalt i byen – check ind på stationerne, fodgængerovergangen, bussernes døre, der går op og i, bilalarmer – de er der overalt,” forklarer Jacob.
Foto: Jacob Kirkegaard
At skabe en film uden billede
Det må være svært at skabe en lydfilm kun med lyd – når man er vant til at lægge sig op ad billeder for at finde frem til, hvilken historie, der skal fortælles i lydbilledet. Det er en helt anden måde at arbejde på, end Peter er vant til – eksempelvis i den seneste storfilm, Underverden:
“I Underverden følger vi en mand, og vi hører København gennem hans øre, og følger hans meget dramatiske udvikling. Der er mange mørke og uhyggelige lyde, men som er farvet af hovedpersonen. Den oplevelse af København er helt anderledes end her, hvor du selv skal gå på oplevelse i byen alene – og ikke som i Underverden, hvor du går på opdagelse sammen med hovedpersonen, som du følelsesmæssigt også er med. Her er fortællingen lige pludselig kun i lyden, og derfor er det vigtigt, at den fortælling i sig selv er interessant og spændende. Lyd taler meget til underbevidstheden og fantasien og sender os ud på rejser på en helt ny måde. Vi kender jo byen, og lyden at Tivoli kender vi, men dette bliver på en lidt anden måde.”
Filmen skal høres i en biograf, der har Dolby Atmos, og hvis du gerne vil opleve Den Usynlige By, skal du tage ind forbi Imperial på onsdag kl. 21.30! Se mere her, samt på CPH:DOX’s hjemmeside.
/Louise