Anmeldelse: Sanne Søndergaard – Kontroltaber

0
501
I torsdags var Louise T og Louise Bro på Bremen Teatret for at se Sanne Søndergaards nyeste one woman show, Kontroltaber. Begge Louiser blev væltet bagover af benovelse – læs her, hvorfor.

 

Sanne Søndergaard er klar med sit syvende show, Kontroltaber. Hvis du forventer et klassisk comedy show, så bliver du slemt skuffet – det Sanne leverer er så meget bedre – det er et intelligent og humoristisk show om nogle af tidens mest tabuiserede og kontroversielle emner.

Louise T: Som feminist må jeg bare starte med at udbryde et højt og klart: JA TAK!

Jeg kan næsten ikke sige højt i dag, at jeg er feminist, selvom jeg og mange andre i 30’erne er vokset op med troen på, at kvinder og mænd er lige, og det er det, feminismen kæmper for. Feminisme er blevet et skældsord, og jeg forstår ikke, hvorfor.

Derfor er det SÅ vigtigt, at en kvinde som Sanne Søndergaard nu kommer ind og sætter alle på plads med sit nye, fremragende one woman stand up show, Kontroltaber.

Hun må være den modigste kvinde i Danmark pt. Tænk at stille sig op og tale feminismens sag og bruge sig selv som eksempel, på godt og ondt. Og så gøre det på en måde, der er lårklaskende morsomt! Jeg bukker og nejer, Sanne!

Søndergaard kommer ind på sprængfarlige emner som at være kvinde i en mandsdomineret verden: Hvis dine ideer hele tiden bliver skudt af ned af en gruppe mænd, må du jo bare komme op med noget, der er bedre. Den har vi hørt før, ikke, damer?

Og så tør hun fandenfisme også at komme ind på #Metoo – og argumenter som, “kvinder bare skal lære at sige fra”, og “hvordan skal mænd så flirte?”. Den slags argumenter kommer ganske rigtigt af folk, der ikke har forstået dybden af #Metoo.

Nu lyder det som om, at Sanne Søndergaard skælder ud på særligt mændene i sit show – men det gør hun ikke. Jeg vil vædde med, at hvis mænd går ind og ser dette show (der var klart en overvægt af kvinder i salen til premiereshowet), så vil de grine mindst lige så meget som kvinderne i publikum. For der er ikke noget sjovere end at nikke genkende til noget, man selv har oplevet – når det bliver serveret på en kærlig og hyldende morsom måde.

Jeg er egentlig ikke særlig meget til standup. Det var jeg, da jeg var i starten af 20’erne, men efterhånden er det faktisk kun Anders Matthesen, Jonatan Spang og min fætter Jacob Taarnhøj, som pludselig besluttede sig for at blive (meget dygtig) komiker (ok, kusinen er stolt, men det er ikke det, det skal handle om her, bevares).

Sanne Søndergaard – ja, hun har nærmest trumfet dem alle tre med det her show. For selvom der var fart over feltet og noget for både københavnerne og jyderne og kvinderne og mændene, så havde hun noget på hjerte, som blev slået fast og banket ind i hjertekulen i slutningen af showet, så hele salen blev mussestille og rørte.

Så jeg slutter der, hvor jeg startede: TAK, Sanne. Fordi du tør, og du gør det. Og fordi du er den rigtige til at gøre det. Og derfor må du aldrig stoppe med at gøre, hvad du gør. TAK.

Sanne Søndergaard

Louise Bro: Jeg har et anstrengt forhold til stand-up comedy. Der er en forventning om, at noget skal være sjovt, og hvad sker der så, når man tager ind til et show og ikke synes, det er sjovt? Det er sket et par gange for mig, og derfor skruer jeg nok også altid forventningerne helt ned. Men til Sanne Søndergaards show blev jeg alt andet end skuffet.

Sanne Søndergaard er godt nok standup komiker, men hun er heldigvis så meget mere end det, for hun har også noget på hjertet i sit nye show Kontroltaber ­– og så har hun i øvrigt langt større ”cojones” end de fleste mænd i hendes branche! Hun er nemlig ikke bange for at tage nogle af tidens med tabuiserede og kontroversielle emner op, sætte sig selv i centrum for at forklare og billedliggøre historierne – og i processen også tilsætte en god portion humor, selvironi, selvindsigt og sårbarhed. Det er et hylende morsomt show, og det er det til trods for, at det er nogle ret alvorlige emner, som Sanne Søndergaard bringer på banen. Det synes jeg heldigvis ikke, at man får lov til at glemme, selvom man sidder med tårer i øjnene af grin meget af tiden. Men når det kommer til de alvorlige emner, så er det måske også en del nemmere at tage det ind, når det bliver serveret med en god portion humor som går lige til – og også over grænsen.

Og hvad vil det med kontrol så sige? Ja det hele tager udgangspunkt i Sannes egne erfaringer med, hvordan hun siden sin debut som komiker (og for den sags skyld gennem hele sit liv) er blevet præsenteret eller misrepræsenteret i en mandsdomineret (stand-up) verden, hvor mange af hendes kolleger ikke har kunne finde på noget mere intelligent end at kalde Sanne ”hende med patterne” – eller emsig og hysterisk hvis hun har sagde fra over for latterlige og nedladende kommentarer. Når det kommer til de situationer, skal man jo tit bare ”slappe af” for ”det var jo bare for sjov!” Men det er altså bare ikke helt så let at blive ved med igen og igen og igen.

Det er blot en meget lille del af det, Sanne Søndergaard kommer ind på i sit show, der udover kontrol også kommer ind på emner som feminisme, sexisme, kønsroller, flirteri, grænser, social anstændig adfærd, ytringsfrihed, offentlig (online) debat, krænkelseskultur og #metoo.

Det er intelligent og afvæbnende humor i en tid, hvor de fleste tilsyneladende har glemt, hvordan man holder en god tone i den offentlige debat. Det er godt at få sat det hele lidt i perspektiv og forfriskende at få lov til igen at grine af de emner, som ellers er så alvorlige, at man unødigt vil komme til at trække på smilebåndet af frygt for at støde nogen. Sanne Søndergaards show er ligeså gravalvorligt og aktuelt, som det er hylende morsomt. Personligt var jeg virkelig underholdt, og gik også derfra med masser af stop til eftertanke, om alle de masker vi dagligt skal iføre os for ”passe ind”, og om de valg og kampe vi tager eller vælger ikke at tage. Hvis vi da overhovedet har det valg.

Tak for et helt igennem genialt og pissesjovt show Sanne!

Kontroltaber tager på turné i hele landet fra februar til marts, og vender tilbage til København på Bremen Teater den 22. og 23. februar.

 

/Louise T og Louise Bro