Q&A med pressechefen for CPH:DOX

0
361
I morgen går CPH:DOX for alvor i gang, og vi har derfor taget en snak med pressechefen for det hele, Katrine Ravndal. I forbindelse med dette års festival, der er én af de største i verden, har Katrine set over 120 film (!). Du kan derfor få et helt unikt indblik i dette års temaer, film og ikke mindst mange nye og spændende tiltage lige her, hvor Katrine Ravndal guider dig gennem alle herlighederne, kommer med sin egen top 5 og giver dig sine bedste bud på gode filmoplevelser i København generelt.

LC: Hvad har I lagt særlig vægt på i dette års program?

KR: I år har vi et stort fokus på politik, med særlig vægt på klimaforandringerne, flygtningekrisen og demokratiet. Vi har et nyt stort tiltag kaldet REALITY:CHECK, præsenteret sammen med Politiken, som er tre dage med filmvisninger, debatter, q&a’s, fester og meget mere i vores nye store TELT i Kongens Have. Her skal emner som demokrati, overvågning, fremtidens teknologi og meget mere under lup. Årets gæstekuratorer ligger også i det politiske felt. Klimaaktivisten Naomi Klein har kurateret et program, der ikke blot sætter spot på klimaforandringerne, men som også opfordrer til direkte handling – også har samtidskunsteren Olafur Eliason kurateret et program der undersøger menneskets indflydelse på jorden med et specielt fokus på ‘det antropocæne’.

Derudover har vi hvert år en række særfokus, og i år stikker de i fire forskellige retninger: Crime Wave er et program bestående af krim-dokumentarer, Borderline er film der reflekterer over flygtningekrisen, Before and After Science formidler den nyeste videnskab på film og Under the Asphalt the Beach er film i grænselandet mellem kunst og dokumentarisme – umulige og hypotetiske film, der bliver gjort mulige.

Kunst er en del af CPH:DOXs DNA, og i år er nemlig ingen undtagelse – vi har vores konkurrence for kunstfilm, NEW:VISION, men vi har også en lang række kunstudstillinger og fokus på upcoming danske artister. Og sidst, men ikke mindst, har vi i år et kæmpefokus på teknologi – det består af et gratis virtual reality lab i Kødbyen, en konference, et cryptoparty, et feministisk wikipedia-edit-a-thon, utallige film og meget mere.

LC: Hvad lægger til baggrund for dette års temaer? 

KR: CPH:DOX har altid sat fokus på aktuelle politiske, kulturelle eller samfundsorienterede emner – og i år er ingen undtagelse. Vi har på meget kort tid vokset os til at være en af de største, og mest vigtige dokumentarfilmfestivaler i verden, og med det kommer også et ansvar. Qua dokumentarfilmens rod i virkeligheden, ligger der en kæmpe forandringspotentiale i den her type film – næsten intet kan forarge, underholde eller indgyde så meget til handling, som en god dokumentarfilm – fordi det jo er virkeligt. Derfor sætter vi fokus på vigtige politiske problematikker og tilbyder alternative perspektiver på emnerne.

Fx vores tema Borderline, som er refleksioner over flygtningekrisen, er i høj grad et program der fortæller de menneskelige, nære historier bag alle mediernes overskrifter – historier, der er umulige at kigge væk fra, og uanset hvor langt fra Danmark de her ting sker, så bringer dokumentarfilmene problematikkerne helt ind i hjertekulen. Vi vil gerne have folk til at tage stilling, men uden at pådutte dem en holdning. Derfor præsenterer vi også altid en lang række kunstfilm, hypotetiske, svævende film der kan inspirere og komme med alternativer til den verden, vi lever i. CPH:DOXs grundtanke har altid været at kunst kan ændre verden – og det står vi i høj grad stadig fast på.

LC: Hvad har I af nye tiltag i år i forhold til de forrige? 

KR: Vores største nye tiltag i år er REALITY:CHECK, som jeg nævnte ovenfor – et tredages demokratilaboratorium præsenteret i samarbejde med Politiken, hvor de fleste arrangementer i øvrigt enten koster 85 kroner eller er gratis. Det andet store tiltag er stort, i bogstavelig forstand: et 60 meter langt telt i Kongens Have, kaldet TELTET. Det slår vi op sammen med Normann Copenhagen, der fylder teltet med møbler, og inviterer indenfor til 11 dage i vores helt nye festivalcentrum.

Udover REALITY:CHECK skal teltet indeholde en lang række spændende aktiviteter: to konferencer – CPH:CONFERENCE, F:ACT CONFERENCE, vores internationale pitching- og co-funding forum CPH:FORUM, vores dokumentarfilm laboratorium CPH:LAB, hvor vi producerer innovative og low-budget dokumentarfilm på et år og vores store Award Show den 13. november, hvor vinderne af alle vores konkurrencer bliver fundet.

LC: Hvilke film glæder du dig mest til?

KR: Åh, det er svært! Jeg har set godt over 120 film fra årets program, og helt ærligt, så er det det bedste program til dato, med en kæmpe diversitet, kvalitet og aldrig har vi haft flere premierer end i år. Du kan opleve hele 60 verdenspremierer på årets festival! Hvis jeg personligt skal vælge imellem alle filmene, så kan jeg koge det ned til 5.

1. Stand By for Tape Back-Up, der er en yderst personlig, rørende og innovativ film i grænselandet mellem beatpoesi og memorier – Ross Sutherland, instruktøren kommer og liveperformer filmen i Absalon, og det bliver så vildt!

2. Bolshoi Babylon tager dig helt bag kulissen i den sagnomspundne Bolshoi ballet i Moskva – det er en virkelig smuk film, og som kæmpe balletelsker er det helt sikkert et must for mig, at se på det store lærred.

3. The Swedish Theory of Love af Erik Gandini var virkelig en øjenåbnende film for mig – den sætter spot på individualisme og ensomhed i de nordiske lande, og Gandini kommer selv til en af visningerne. Fantastisk og vigtig film.

4. Town on A Wire minder på mange måder om tv-serien ‘The Wire’ – men bare med Israel/Palæstina-konflikten som udgangspunkt. Super nervepirrende, kæmpe oplevelse. To af hovedpersonerne (og arvefjender) kommer med til en af visningerne, og det glæder jeg mig helt vildt meget til.

5. Det må blive en koncert – vi har over 20 koncerter på årets festival, kaldet AUDIO:VISUALS, og her glæder jeg mig helt ekstremt til en omgang søndagsstøj med Thurston Moore (fra Sonic Youth), der har kurateret en række kortfilm der bliver vist undervejs til koncerten. Det får mit lille rock-hjerte til at slå ekstra hurtigt!

LC: Dit bedste tip til film i København? 

KR: Mit allerbedste tip må nok være filmstriben.dk – her kan alle med et dansk bibliotekslogin logge ind og se tre film gratis om måneden. Der er en kæmpe samling af klassiske film, en lang række doku’er samt splinternye film – og filmstriben er virkelig et godt alternativ til alt det ‘film-junkfood’, du kan se på fx Netflix. Filmstriben har også bedre undertekster. Jeg anbefaler de gode gamle Clint Eastwood-westerns, alt med Greta Garbo, James Dean eller Marlon Brando (især A Streetcar Named Desire).

Filmstriben har også en del Bergman og Dreyer – så tag en dyb indånding og mærk roen ved at se film, der ikke klipper imellem scener hvert sekund, men som lader kameraet dvæle på smukke detaljer, gennemført skuespil og fremtrædende, eviggyldige lydscores. Der er noget helt specielt og fint ved at synke ned i de gamle film, en slags særlig eskapisme fra det moderne og forjagede samfund. Filmstriben har også en hel del film fra tidligere udgaver af CPH:DOX. Men først skal du selvfølgelig i biografen og se film fra dette års festival!