Anmeldelse: Malou Aamund – Maria

0
347
Malou Aamund debuterede for nogle uger siden med en roman om to kvinder, der begge hedder Maria. En dobbeltroman med interessante fortællermæssige greb, og som underholder, selvom den sætter tingene en tand for meget på spidsen.

BOG MODTAGET AF FORLAGET MED HENBLIK PÅ ANMELDELSE

Af Louise Taarnhøj

Malou Aamund har begået en debutroman, der både rører, forarger, morer og undrer læseren. Det er meget godt gået i første hug, og jeg må ærligt indrømme, at jeg er overrasket over, hvordan romanen har påvirket mig og ikke mindst i hvor lang tid. Det er nemlig over en uge siden, at jeg læste den sidste side, men jeg har haft brug for at tænke lidt over, hvad det egentlig var, jeg læste.

Romanen er delt op i to – vi møder to kvinder, der begge hedder Maria, og vi møder dem begge på deres 40-års fødselsdag. Scenarierne er ens; de har begge en veninde, der hedder Tanja og en søster, der hedder Rebecca, og vi følger dem gennem kapitler, der alle har samme overskrifter. Men derfra handler romanen om de to kvinders meget forskellige personlighedstyper og valg.

Selvudslettende eller egoistisk?

Den ene er nemlig usandsynligt selvudslettende, mens den anden er usandsynligt egoistisk. Som læser kan man nok genkende dele af begge kvinder i sig selv, men det er svært at tage dem seriøst som ægte personer – dertil er de simpelthen skåret for hårdt op. På mig virker det en anelse urealistisk, hvor selvudslettende og hvor egoistisk de to Maria’er er.

Den første historie gjorde et meget stort indtryk på mig, fordi Marias barndomshistorie er virkelig godt beskrevet – så godt, at jeg ind imellem måtte fælde en tåre. Andre tidspunkter i hendes historie er situationen så langt ude, at man får lyst til enten at råbe ad bogen eller ruske i Maria.

Og når man så kommer til den anden Maria, der træder på alle på sin vej og er næsten fuldstændig blottet for empati, bliver man vred og føler sig nærmest angrebet af denne fiktive Maria. Jeg gjorde i hvert fald.

En bog der gør indtryk

Det er netop på grund af bogens mange indtryk, at jeg klart vil anbefale Malou Aamunds debutroman. Hun vil gerne have læseren til at reflektere over, hvilke konsekvenser kvinders valg har i det moderne liv. Når vi ikke siger fra og står op for os selv, når vi ikke behandler os selv eller andre godt, når vi kører os selv for hårdt.

Jeg synes ikke, at romanen fortæller dig, hvad du skal synes om de to kvinder – alligevel føler jeg, at forfatteren forsøger at sige, at hvis du vil have en karriere, skal du være benhård. Det er klart, at det er svært karrieremæssigt at komme langt, hvis man ikke har et eneste lille snefnug kampgejst gemt i blodbanerne, men forhåbentligt skal vi heller ikke derhen, hvor det kræver venskaber at få en ordentlig karriere; at vi kun får den på bekostning af dem, vi holder af og/eller arbejder sammen med.

Læs den – og mærk efter, hvor meget du får sagt fra i dit liv, og hvor empatisk du er. Det er nok det, jeg tager med mig fra Maria.

MALOU AAMUND
MARIA