Når Nikolaj Kunsthal 30. juni slår dørene op til det gamle kirketårn, åbner en af Københavns bedste udsigtsposter med kunst i 35 meters højde. Åbningsudstillingen er kurateret af Nikolaj Kunsthal i samarbejde med kulturlaboratoriet Prxjects by Mercedes-Benz og skabes af den danske kunstner Tommy Støckel. Jeg var forbi tårnet i går til en helt unik rundvisning.
Der er noget helt fundamentalt menneskeligt ved at søge op for at få udkig over overblik. På alle mine mange rejser har jeg altid nydt udkigspunkterne mest. Det giver et sug i maven, når man står hævet over byen og kigger ned på bygningerne, vejene, historien.
I går var jeg forbi Nikolajkirken lige ved Gammel Strand for at være den allerførste, der fik en rundvisning i de lokaler, som indtil nu har været lukket område for os almindeligt dødelige. For første gang åbnes der nu op, så man kan gå op ad de mange trappetrin (næsten) helt op til toppen i det gamle kirketårn fra 1591, hvor der er en helt fantastisk udsigt over blandt andet Børsen, Christiansborg, Strøget, Gammel Strand, Marmorkirken, Vor Frelsers Kirke og Rundetårn – for blot at nævne nogle af de historiske bygninger, du kan spotte herfra.
Udstillingen, der kommer til at være i 35 meters højde, åbner officielt den 30. juni, altså på lørdag, hvor dj Christian d’Or vil forsøde dine øregange, mens The Donut Shop vil forsøde dine smagsløg.
Lyserød donut hænger på kirketårnet
Københavnere og turister vil helt fra Christiansborg, Amagertorv og andre centrale steder i byen kunne se en stor lyserød ring hænge fra Nikolaj Kunsthals tårn, ligesom gæster i tårnet vil opleve kunsten med Københavns skyline som omgivelser. Ringen udenpå tårnet er blot en af mange skulpturer, som den danske kunstner Tommy Støckel (født 1972) har skabt til åbningsudstillingen, der er blevet til i samarbejde med kulturlaboratoriet Prxjects by Mercedes-Benz.
På vej op gennem tårnet vil man møde kunstnerens skulpturer, der er inspireret af bygningens historiske rammer såsom de kantede former i tårnets spir, den mekaniske del af urværket og den tidskugle, som var placeret på toppen af tårnet fra 1868 til 1909. Støckel arbejder med moderne byggematerialer, såsom farvestrålende isoleringsplader af polystyren, som han skærer til og sætter sammen til skulpturer, der minder om digitale figurer. På den måde opstår en kontrast mellem skulpturerne og de fysiske og historiske omgivelser. Udstillingen af Tommy Støckel skal med andre ord opleves både udefra og indefra.
Der vil være guidede ture op i tårnet hver 3. kvarter af ca. 25 minutters varighed.
Tommy Støckel fortæller om sin udstilling:
“Invitationen til at lave et værk til Nikolaj Kunsthals tårn ser jeg som en fantastisk chance for at få lov til at lege med et af Københavns smukke tårne. Jeg har valgt at tage udgangspunkt i tårnets funktion som klokketårn, og jeg har brugt flere af dets detaljer som inspiration til skulpturer. Samtidig arbejder jeg også med at udfordre arkitekturen for at skabe en interessant rumlig oplevelse for tårnets besøgende.”
”Med åbningen af tårnet på Nikolaj Kirke får københavnerne og byens besøgende endnu bedre muligheder for at opleve smukke København foroven. Og ikke nok med at tårnet åbnes permanent for første gang i historien, så er det også muligt at opleve kunst i mere end 35 meters højde. Det er på alle måder unikt,” siger kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld (Å)
Yderligere information
Åbningstider: Ture til Nikolaj Tårn dagligt hver 45. minut fra kl. 12.30.
Tider: 7 daglige ture.
Program: 12.30/ 13.15/ 14.00/ 14.45/ 15.30/ 16.15/ 17.00.
Fra kirke til kunsthal
Sct. Nicolai Kirke stammer fra begyndelsen af 1200-tallet og er Københavns tredjeældste kirke. I forlængelse af den store brand i København i 1795 ophørte Nikolajs historie som kirke i 1805, og siden har stedet haft en mosaik af forskelligartede funktioner, bl.a. brandstation, Orlogsmuseum og Hovedbibliotek frem til i dag, hvor stedet er en kunsthal.
I 1529 blev Hans Tausen ansat som præst i Sct. Nicolai, og de følgende år blev kirken centrum for reformationens udbredelse i hovedstaden.
I slutningen af århundredet blev det besluttet at tilføje et tårn vest for skibet. Det stod færdigt i 1591. Under en storm i 1628 faldt spiret ned og ødelagde skibet. Hans van Stenwinkels søn, der havde samme navn, stod for genopbygningen.
Kirken var den rigest udsmykkede i København efter Vor Frue, men næsten alt gik tabt under den store københavnske brand i 1795. Tårnets tykke mure overlevde branden, og nogle år senere blev det overtaget af brandvæsenet, der indrettede brandvagt øverst og brandstation for foden af tårnet.
Op gennem 1800-tallet diskuterede man, hvilken endelig udformning pladsen skulle have, men der skete ikke noget før 1909, da brygger Jacobsen skænkede et nyt spir til tårnet. Få år senere gav fhv. departementschef Rentzmann penge til opførelsen af et gotisk kirkeskib i stil med det, der brændte, men noget kortere.
I 1970’erne var Billedkunstneres Forbund tilknyttet bygningen, og i 1981 blev Nikolaj, Københavns Kommunes Udstillingsbygning, en realitet. Siden midten af 1990’erne har Nikolaj Kunsthal oparbejdet en konsekvent profil med fokus på den nyskabende og engagerende samtidskunst, siden 2011 under navnet Nikolaj Kunsthal.
Om udstillingen:
Things for a Symmetrical Tower er en udstilling af Tommy Støckel, skabt i anledning af åbningen af tårnet i Nikolaj Kunsthal. Udstillingen består af værker på fire niveauer, fra grundniveau til 35 meters højde.
Værkerne udgøres alle af geometriske skulpturer skabt af moderne byggematerialer som gipsplader, lydisoleringsskum og indfarvede trælægter. Materialerne fungerer som ready mades, hvor standardiserede mål og farver definerer mulighederne for anvendelse. I værket bruger kunstneren rummet som arbejdsmateriale og undersøger ud fra et formelt og legende greb, hvordan man udfordrer og inddrager arkitekturen på alle niveauer.
Ved indgangen ses en model af tårnet, hvor der er indsat spejle som en markering af bygningen og værkets symmetri. Modellen fungerer som nøgle til kunstnerens tanker om værkets spejling af objekterne på de øvre niveauer.
På tårnets andet niveau kan man opleve elementer på og omkring urkassen, der står centralt placeret i rummet. Her er forskellige figurer spejlet i en diagonal akse på kassens tag og i rummets hjørner.
Ved klokken på tredje niveau er placeret objekter, som ligeledes indgår i en symmetrisk orden og består af forskellige geometriske grundformer. Øverst i tårnets udkigspost er indsat en tolvkantet ring omkring den sydvestlige tårnpille. Ringen sidder i spejlingsaksen for værket og komplimenterer arkitekturen med et symmetrisk evighedssymbol i lyserødt skummateriale.
Tommy Støckel (f. 1972) er født i Danmark og bor og arbejder i Berlin. Han er særligt optaget af Minimal Art, gør-det-selv-æstetik og computergenereret grafik, hvilket også ses i Things for a Symmetrical Tower.
/Louise T