Anmeldelse: Jeg er sgu min egen på Nørrebro Teater

0
366
Vi var inviteret til premieren på Nørrebro Teaters friske nye forårsforestilling JEG ER SGU MIN EGEN, en kraftfuld og sprudlende musikalsk folkekomedie, der nyfortolker Klaus Rifbjergs, Bent Fabricius Bjerres og Erik Ballings ikoniske filmmusical fra 1967. Læs hvad vi synes om forestillingen her:

Der er smæk på farverne og på vokalen i Nørrebro Teaters nye forestilling Jeg er Sgu Min Egen, og lad os starte med at sige, at den er en humørbombe uden lige. Og det er lige hvad man trænger til, når man går fra en vintergrå Ravnsborggade og ind i teatersalen og med ét forsvinder ind i en farvestrålende tidslomme fra 1960’erne. Forestillingen er en nyfortolkning af filmmusicalen af samme navn fra 1967, der handler om den fandenivoldske Annie, som har det svært med regler, forventninger, og fremtiden – og derfor bliver hun sendt igennem det administrative system, og får en opsynsværge, som skal sørge for, at hun bliver en god samfundsborger. Selvom historien har over 50 år på bagen, så er emnerne ligeså højaktuelle som dengang, og leveringen er en tilpas vekslen mellem det samfundskritiske og sjove.

Mathilde Passer har hovedrollen som den unge Annie – og ja godt nok har hun måske arvet noget af sit skuespiltalent fra sin berømte morfar, Dirch, men man skulle næsten også tro, at hun også var i familie med Daimi, som spillede hovedrollen i filmen fra 1967. Mathildes vokal og måde at levere dialogen og at tale på, er formidabel. Hendes stemme er ikke poleret eller perfekt, men den er kraftig, gennemtrængende, charmerende og herlig i ny-arrangementet af sangen Jeg sætter min hat som jeg vil.

Mathilde Passer får på scenen skuespil-selskab af Marie Askehave, Anne Sofie Espersen, Tom Jensen, Morten Hemmingsen og Nicolai Jandorf samt fire musikere. De udnytter scenografien fuldt ud med forskellige karakterer og skiftende kostumer – og det komiske element fra kostumerne er ikke til at tage fejl af. Nogle gange kan scenografien på Nørrebro Teater godt overtage historien, og gøre det en anelse kaotisk med for mange sceneskift ofte udført af skuespillerne selv – hvilket kan gøre det svært at holde koncentrationen og følge med i handlingen.

Her fungerer det helt perfekt! Duoen Torden & Lynild står bag scenografien, og de har skabt en perfekt 1960’er Panton-inspireret scene, der er bygget op af en masse kasser i forskellige farver fordelt på tre etager. Skuespillerne løber rundt og op og ned af trapper, og popper ofte også ud gennem huller og hjørner som trold af en æske.

Jeg er Sgu Min Egen er en farvestrålende humør-bombe, og du kan næsten ikke andet end at forlade Nørrebro Teater med et smil efter en aften i selskab med god musik og folkelig komik.

Jeg er Sgu Min Egen spiller på Nørrebro Teater fra den 28. februar til den 13. april. Billetpriser fra 75 kr.

// Nathalie og Louise Bro