Anmeldelse: Smil dig glad

0
344

Det kan synes lige lovligt meget med alle de selvhjælpsbøger, der udkommer konstant – har vi ikke snart lært, hvordan vi kan hjælpe os selv? Hvis ikke, bør vi så ikke søge hjælp hos professionelle? Der er dog én rigtig god grund til, at disse bøger har succes: det hjælper at få gentaget gode råd, for ellers har vi tendens til at glemme dem. Og denne bog er en god reminder.

Der er ikke så meget nyt under solen, når jeg læser Jesper Bergstrøms ‘Smil dig glad’. Mange af de ting, han forklarer og beskriver, har jeg læst før. Især afsnittet om kropssprog tror jeg, de fleste af os ved i forvejen. Det, som Jesper Bergstrøm er god til, rigtig god endda, er at forklare tingene, så jeg ikke glemmer dem igen – som det jo tit er med denne slags oplysninger og gode råd. Vi er så fasttømrede i vores vaner, så hvis jeg har en tendens til at holde mig tilbage i mødet med nye mennesker, hjælper det sjældent at læse en bog, der forklarer mig, at jeg blot skal stille spørgsmål i stedet for at fortælle om mig selv, for folk elsker selv at fortælle. Det hjælper ikke, for jeg husker det ikke i situationen – fordi mine vaner ligger så dybt i mig.

smil dig glad

I ‘Smil dig glad’ er hver kapitel, som eksempelvis ‘Sådan bliver du bedre til at netværke’ og ‘sådan kommer du fra tanke til handling’, ledsaget af øvelser og en opsummering i slutningen af kapitlet. Og selve kapitlerne er korte og skrevet i et sprog, der flyder godt og gør bogen til en pageturner. Der er talrige øvelser, små historier, fakta fra videnskabelige undersøgelser, der underbygger, hvad Jesper Bergstrøm fortæller. Der er ingen tvivl om, at han har hjulpet rigtig mange mennesker, og hvis du formår at afprøve hans teorier i praksis, kan han helt sikkert også hjælpe dig med denne bog.

Derfor fungerer bogen bedst som en reminder og et opslagsværk, du kan bruge, når du står over for et vigtigt møde eller en udfordringsfuld dag. Men det er vigtigt at fastslå, at bogen ikke henvender sig til dig, der måske balancerer på kanten af en depression eller er i gang med at komme dig igennem en krise. For du har brug for flere værktøjer end at smile dig gennem dagen. Men hvis du blot har brug for kærlige klaps til at komme igennem hverdagen og blive mere glad og powerfuld i din udstråling, kan du med garanti bruge denne bog.

Smil dig glad er udkommet hos People’s Press og koster 199 kr.